Fysik
sætning om arbejde iforhold til mekanisk og kinetisk energi
Hej.
Min fysik lære er utrolig hurtig på tavlen og tit er det sket at jeg ikke har nået at få skrevet alt ned, og nu sidder jeg og skal forberede mig til eksamen og kan se at der er et regnestykke jeg ikke fik afslutningen med på. Jeg håber der er nogen der kan se hvad det hele betyder og hvad jeg mangler, for hvis jeg skal være ærlig så ved jeg ikke helt hvorfra det her kommer, ud over at det har med kinetiske og mekanisk energi og arbejde:
A = m * a * ?s
S = s_0+v_0*t+1/2*a*t^2
s-s_0=v_0*t+1/2*a*t^2
Og
V=V_0+a*t
v-v_0=a*t
-->
A=m*g*(v_0*t+1/2*a*t^2 )
A=m*v_0*a*t+1/2*m*a^2*t^2
A=m*v_0*(v-v_0 )+1/2*m*(v-v_0 )^2
A=1/2*m*v^2-1/2*v*m …
ja så nåede jeg ikke mere ..
Håber i kan hjælpe!
Svar #1
04. december 2014 af mathon
Arbejds-energi-sætningen
Når en konstant accelererende kraft F over en strækning s påvirker er legeme, der bevæger sig med
farten v, ændres legemets kinetiske energi med størrelsen af det udførte arbejde:
som når kraften virker i bevægelsesretningen
giver

Svar #2
04. december 2014 af mathon
yderligere detaljer
se https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1546618
Svar #3
04. december 2014 af hesch (Slettet)
#0: Jeg kunne selv godt lide en hurtig gennemgang (så falder man ikke i søvn). Du skal blot ændre din teknik:
1) Følg med under gennemgangen (ikke koncentrere dig om at lave notater).
2) Når læreren er færdig, er der vel tid til spørgsmål, nu hvor gennemgangen gik så hurtigt. Spørg.
3) Når der ikke er flere spørgsmål, har læreren måske tid til at gennemgå det hele igen. Alle forstår gennemgangen, for alle spørgsmål er besvaret. Følg med igen.
4) Herefter notater, eller i disse tider tager man vel et billede af tavlen med mobilen ?
Pointen er, at med en hurtig lærer, lærer du mere ved at følge med og stille spørgsmål, end ved at tage notater. Med en langsom lærer, er man måske bedst tjent med at tage notater, for ikke at falde i søvn.
Svar #4
04. december 2014 af buster1993 (Slettet)
Hej.
Ja, jeg har prøvet mange teknikker. Han er dog så utilfreds med bogen at hver gang der dukker et bevis op laver han det anderledes på tavlen og det er dette han vil have vi skal gennemgå til eksamen, så notattagning er nødvendig, samtidig er han af den gamle skole der ikke rigtig tager sig tid til at stoppe op og lade eleverne skrive ned før han visker tavlen ren eller går videre med noget man jo også gerne skulle følge med i.. besværligt..
men angående beviset så kan jeg se at det er noget jeg også har nået at skrive et andet sted, kan du evt fortælle mig hvad der kommer efter der jeg er nået til i min "omskrivning"?
Skriv et svar til: sætning om arbejde iforhold til mekanisk og kinetisk energi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.