Matematik
At udlede et bevis
Hej,
Jeg søger hjælp til hvordan man udleder et bevis i matematik.
Nærmere de ting jeg skal være opmærksom på.
Hvis jeg f.eks skal fører et bevis i en differentiallignings løsning, skal jeg så f.eks. gøre rede for regnereglerne først? Kommunitive, distrubtive osv.
Svar #1
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Nej, det skulle ikke være nødvendigt at starte helt forfra hver gang, man beviser et resultat. Ved løsning af en differentialligning skal man vise, at den løsning, man kommer frem til, er en løsning i differentialligningen, og at der ikke er andre løsninger.
Svar #2
05. december 2014 af gariban
Okay,
Jeg skal nemlig fører beviset i en SRP rapport.
Er det så bedst, at jeg holder mig 100% matematisk og kun skriver trinene i beviset.
Eller skal jeg f.eks skrive "med ord" hvad jeg gør?
Svar #4
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man supplerer ligningerne med forklarende tekst. Prøv at se, hvorledes matematiske sætninger bliver bevist i din bog.
Svar #6
05. december 2014 af Stats
Hver en sætning du siger ang. matematiske formler kan du bevise...
eksempelvis med differential kvotienter...
f(x)=xn : f'(x)=nxn-1
Kan bevises. Du vil da nok også sige, at dette gælder for alle n som er heltallige
Dette kan du bevise... osv.
Når du fører et bevis, så må du gerne antage, at de andre formler som du benytter til at bevise dit udsagn, er bevist...
Du må gerne bevise dem også, hvis det ligger lige til højrebenet...
HUSK: Beviset er kun gældende hvis andre godtager det, derfor er det vigtigt/godt med tekst, så modparten kan følge med i dit bevis
Mvh Dennis Svensson
Skriv et svar til: At udlede et bevis
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.