Matematik

plot af ikke kontinuert funktion på maple

05. december 2014 af kjsahdsh (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal plotte en funktion f(x), hvor intervallet skal være x=[-π,π] og x må ikke være lig med 0. Jeg kan godt plotte funktionen i det rigtige interval, men jeg kan ikke få den til at definere at x ikke må være 0 (maple). Jeg har prøvet at skrive følgende:

plot(f(x),x=-π..π,x≠0)

men maple kan slet ikk genkende ulighedstegnet. Nogen der ved, hvordan jeg kan få maple til at plotte funktionen? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Er funktionen f(x) defineret for x = 0 ? Hvis funktionen ikke er defineret for x = 0, for eksempel fordi der er en lodret asymptote her, vil et plotrange for y jo ordne udseendet af grafen.

Svar #2
05. december 2014 af kjsahdsh (Slettet)

funktionen er 1/x-cos(x)/sin(x). Men hos mig ser det ud som om funktionen skærer punktet (0,0) og en senere opgave beder mig nemlig om at plombere i (0,0). Er det så ikke meningen at man på den første graf skal kunne se et "hul"?

Svar #3

Jeg tror faktisk du har ret. MAple har nok selv ordnet det for når jeg skriver f(0) står der "division by zero". Så jeg må bare regne med at grafen ikke gå gennem (0,0) men går uendeligt tæt på og derfor kan jeg ikke se et "hul"?

Brugbart svar (1)

Svar #4

Denne funktion kan plomberes, fordi grænseværdien for x gående mod 0 eksisterer. Du kan læse mere om at plotte diskontinuerte funktioner her

http://www.maplesoft.com/support/help/Maple/view.aspx?path=plot/discont

Svar #5

Okay. Men f(x) er diskontinuert mens den plomberede funktion er kontinuert, fordi den er defineret ved x=0. Har jeg forsået det rigtigt?

Brugbart svar (1)

Svar #6

Ja, det er korrekt. Den oprindelige funktion   f(x) = (1/x) - cot(x)   er ikke defineret for x = 0 og har derfor en diskontinuitet ved x = 0 . Funktionen er heller ikke defineret for x = -π og for x = π og har derfor også en diskontinuitet for disse værdier af x. For x → 0 eksisterer grænseværdien   limx→0 f(x)  og funktionen kan derfor plomberes for x = 0, men ikke for x = ±π .

Skriv et svar til: plot af ikke kontinuert funktion på maple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.