Biologi

Spørgsmål omkring blodsukker og forhøjet blodtryk

08. december 2014 af karl1236 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har en opgave med blodtrykket og jeg har fundet ud af, følgende: 

Hvis man har sukkersyge ligger grænsen for hvor højt ens blodtryk må være på de 5.10mmHG lavere.

Mit spørgsmål er som følgende: hvorfor skal blodtrykket være lavere når man har sukkersyge? ^

På forhånd tak :-D

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Diabetes og forhøjet blodtryk har en synergistisk, dvs. forstærkende effekt på hinanden i visse lidelser. Normalt er behandlingsmålet for en person med isoleret forhøjet blodtryk at få det ned omkring 140/90, og dette vil de uproblematisk kunne leve med. Den skarpe studerende ser, at man på en tabel over normalværdier, finder at 140/90 er det absolut maximale normale blodtryk i et ellers raskt menneske..
Når vi så tilføjer en sygdom som diabetes (eller nyresvigt eksempelvis også) så bliver definitionen af et normalt blodtryk også ændret. Vi er, grundet sygdommenes indbyrdes forstærkende effekt, nødt til at tage højde for samspillet. Derfor er vi nødt til at bringe blodtrykket endnu længere ned, så patienten kan leve længere.

Svar #2
10. december 2014 af karl1236 (Slettet)

Tak ^   :-)

Skriv et svar til: Spørgsmål omkring blodsukker og forhøjet blodtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.