Fysik
Den elektromotoriske kraft og et batteri
Hej Allesammen
Hvordan kan det være, at der på et batteri står, at det har en spænding på 9 volt, men jeg har aflæst hvile spændingen til at være 9,3 volt. Burde de ikke være den samme og hvorfor er det ikke sådan :)?
Jeg har lavet en graf, hvor jeg har Upol som funktion af I. Forklaringsgraden er 0,98. Den er tæt på 1, men stadig ikke helt præcis, hvilkeg jeg kan se ud fra punkterne i grafen. Kunne det skyldes, at jeg muligvis har ladet batteriet aflade i lang tid eller er der noget andet ? MANGE TAK
Svar #1
14. december 2014 af hesch (Slettet)
#0: Batterier har ikke samme EMK (elektromotorisk kraft / hvilespænding) gennem hele deres levetid. Du har sikkert målt på et batteri af nyere dato.
Lad det ligge et par år, og du vil måske måle en EMK på 8,8V.
Batteriet indre modstand består ikke af en trådviklet konstantanmodstand, men kan afhænge af fx en ulineær kemisk reaktionshastighed eller af temperatur. En forklaringsgrad på 0,98 er fint.
Svar #2
#1: PS: Hvilken "klasse" havde dit måleinstrument ? Kontrollerede du, at det viste 0,000V, når du kortsluttede måleterminalerne ?
Hvis måleinstrumentet var et klasse 1 instrument (1% nøjagtighed), har du forklaringsgraden oppe på 0,99.
Men når folk udfører et forsøg, der inkluderer måling, glemmer de "altid" at tjekke instrumentet, og at tage hensyn til instumentets nøjagtighed.
Svar #3
14. december 2014 af chiqqa (Slettet)
Der er tale om, at vi har brugt et voltmeter med en usikkerhed på 0,01 volt, og et amperemeter med en usikkerhed på 0,1 mA.
Det batteri vi benyttede var helt nyt, vi havde lige pakket det ud. Det siges, at den indre modstand er den samme, men hvis batteriet belastes for meget så vokser Ri, kan man se det på grafen på nogle måder :)?
Svar #4
14. december 2014 af chiqqa (Slettet)
I øvrigt har jeg et spørgsmål. På et batteri står der 9 volt, er dette så ensbetydende med, at den elektromotoriske kraft er 9 volt ?
Svar #5
#3: Tolerancer på instrumenter angives typisk ved fx: ±0,01V ±0,5%, altså to specifikationer.
Ad: "Det siges, at den indre modstand er den samme": Hvorfor skulle den egentlig være det, når "indmaden" er kemi og elektrolytter ? Jeg er ikke kemiker, men for mig lyder det for mærkeligt.
#4: Jeg ved ikke ud fra hvad, batterifabrikanter mærker deres batterier. Jeg tror at mærkningen "9V" betyder: "passer til et 9V-apparat". Det har ikke meget med fysik at gøre, men med EU-direktiver/bestemmelser.
Der er visse bestemmelser her, som den almindelige borger er forskånet for, at sætte sig ind i.
Svar #6
14. december 2014 af Heptan
Hvis der står "9 V" på batteriet, så er der jo sådan set kun ét betydende ciffer, hvilket vil sige at der måske er 9,49 V eller 8,50 V i selve batteriet.
Som Hesch siger, så afhænger det jo også af "kemi indmaden", dvs. reaktionshastigheden og beliggenheden af ligevægten (et batteri vil virke "spontant" indtil det når sin ligevægt - netop når batteriet er fladt).
Skriv et svar til: Den elektromotoriske kraft og et batteri
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.