Matematik
Det skrå kast, sammenhæng mellem starthastighed og elevationsvinkel.
Hej Studieportalen!
Jeg har et lille problem.. vi har lavet nogle straffespark, også skal jeg lave en graf det kan visualiser sammenhængen mellem starthastighed og elevationsvinkel, der for bolden til at ramme målet.
Men ved ikke lige hvordan jeg skal gøre, tænkte der var nogle der kunne hjælpe.
Svar #1
14. december 2014 af hesch (Slettet)
Med en starthastighed, v, og med en elevationsvinkel, α, får bolden en vertikal hastighed:
vy = v * sin α
og en horisontal hastighed:
vx = v * cos α
Når bolden når det plan, som målrammen udspænder til tiden tx = sx / vx , skal boldens højde over jorden også være indenfor målets højde og jordhøjde. (sx er afstanden til målet).
Så du skal opstille en ligning, hvoraf du kan bestemme tmin < ty < tmax , heraf at bestemme vx,max og vx,min , og heraf max. og min. elevationsvinkel.
Så din "graf" bliver nok snarere et skraveret område mellem to grafer.
PS: Husk at vy ikke er konstant, da bolden accelererer nedad, grundet tyngdekraften.
Svar #3
14. december 2014 af wandre (Slettet)
Skal jeg kun opstiller jeg en ligning for tmin < ty < tmax? også vil jeg ud fra den kunne finde Vx,max og Vx,min?
- Men tmin og tmax afhænger jo af evelationsvinklen?
Kan ikke rigtig se hvordan, sorry ;/
Svar #4
tx = sx / ( v * cos α )
sy(t) = ∫ vy(t) dt ( sy er boldens højde over jorden )
vy(t) = v0,y - ay * t ( v0,y er vertkal hastighed umiddelbart efter sparket, ay er tyngdeaccelerationen )
Bestem nu til hvilket tidspunkt, ty , bolden er i højde med overlæggeren/jorden, som funktion af ( v , α ).
Sæt tx = ty , og bestem mulige sammenhænge mellem v og α, ved fx at variere α i passende "step" med henblik på at plotte en graf. Måske kunne du bruge lidt numerisk beregning her, for speede beregningshastigheden lidt op.
Svar #5
14. december 2014 af wandre (Slettet)
Ville man ikke kunne gøre det kun vha. af det skrå kast formler? eller hvad?
Svar #6
Jo, da. Hvis du løser ligningerne i #4, når du frem til noget i retning af denne skråkastformel.
Så jeg kunne nok have skrevet en formel op, som du kunne anvende. Men selv med denne formel, skal du stadig "variere α i små step", for at beregne et udvalg af plottepunkter.
Skriver jeg en formel op, glemmer du den igen, men du husker bedre en forklaring.
Skriv et svar til: Det skrå kast, sammenhæng mellem starthastighed og elevationsvinkel.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.