Fysik

Newtons 2. lov for flydende genstande

03. januar 2015 af dounia777 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan forklare mig hvordan newtons 2. lov som siger at "en genstand med massen m, der påvirkes af en resulterende kraft, vil have en acceleration a, som opfylder F=m*a" gælder for flydende genstande?? jeg kan ikke lige gennemskue dette. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2015 af peter lind

Newtons lov gælder generelt også for flydende genstande. Du skal dog altid have alle kræfter med. En flydende genstand vil oogså være påvirket af kræfter fra vandet. Under alle omstændigheder opdrift men evt. også gnidning

Svar #2
03. januar 2015 af dounia777 (Slettet)

Tak for hjælpen Peter lind! ;)

Svar #3
04. januar 2015 af dounia777 (Slettet)

hey Peter Lind, 

jeg står stadig og undrer mig over dette med newtons2 lov og flyende genstande. Er der en måde man kan skrive det på, altså en formel eller noget. Skal man trække opdriften og det tryk bidrag der er på modsatte side af min genstand fra, fra F=m*a ? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. januar 2015 af peter lind

Hvis genstanden kun flyder altså ikke bevæger sig er kraften på genstanden F = F0+Ft  hvor man lige skal være opmærksom på at de to kræfter er modsat rettet

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg kan se, betragter Peter Lind en genstand, der befinder sig i en væske, mens du muligvis tænker på, hvordan f. eks. vand opfører sig, når det påvirkes af en kraft.

For en væske gælder Newtons 2. lov stadig, men problemet er at forskellige dele af væsken påvirkes af forskellige kræfter og derfor bevæger sig forskelligt. Man kan regne på det ved at inddele væsken i små væskeelementer, der antages at være så små, at man kan regne dem for at være stive. Man opstiller så Newtons 2. lov for hvert væskeelement og supplerer med Newtons 3. lov anvendt på naboelementer. Desuden supplerer man med ligninger, der beskriver, at naboelementer "holder sammen", dvs, at de til stadighed har en fælles flade.

Den præcise måde, det gøres på, afhænger af, hvilket problem, man betragter.

I mange tilfælde benytter man Newtons love indirekte ved at benytte energibetragtninger til beregningerne.

Hvis der er tale om en strømning, opdeler man strømmen i "rør". Så kan man benytte Bernoullis princip til beregningen:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_princip

Skriv et svar til: Newtons 2. lov for flydende genstande

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.