Matematik
Funktioner - HJÆÆLP!!
Hej alle!! Jeg har virkelig brug for hjælp med matematikken!
Okay så i dag startede vi på funktioner, og jeg sidder her hjemme for at forberede mig til i morgen. Jeg har søgt på funktioner og fandt ud af at der findes utrolig mange forskellige former for funktioner, og jeg ved ikke hvilken form vi er igang med.... Jeg har en defination hvis det kan hjælpe:
"En funktion er en sammenhæg mellem en afhæning og en uafhæning variabel hvorom det gælder at der til enhver X i definationsmængden er én og kun én y-værdi"
Plz help!
Svar #1
05. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Du har fået den generelle definition for en funktion.
En funktion er en afbildning, der til ethvert element i definitionsmængden knytter et bestemt element i billedmængden.
Svar #2
05. januar 2015 af StudyHard100 (Slettet)
Okay, men min lærer blev ved med at snakke om at én y-værdi godt kan have to x-værdier... Kan du bruge det til noget ?
Svar #3
Om jeg kan brugge det til noget?
Det er ikke noget krav, at forskellige x-værdier afbildes i forskellige y-værdier. Der kan være flere forskellige x-værdier, der afbildes i samme y-værdi.
Men en bestemt x-værdi kan ikke afbildes i flere forskellige y-værdier. Til hver x-værdi er der knyttet netop én y-værdi.
Svar #4
05. januar 2015 af StudyHard100 (Slettet)
Jeg mente bare, at det ser ud som om du har godt styr på funktioner, så om du kunne bruge det jeg skrev i #2 til at hjælpe mig med at finde ud af hvilken slags funktion vi snakker om... :)
Okay, jeg kan forstå at det er næsten umuligt at finde ud af hvilken funktion der er tale om.. Så vil høre om du ved hvilke funktioner man normalt starter med at lære om... ?
Svar #5
Som nævnt har du fået en generel definition for en funktion. Normalt starter man med meget simple funktioner. En meget simpel funktion er for eksempel den identiske funktion
f(x) = x
der afbilder ethvert tal i sig selv.
Andre simple funktioner er de konstante funktioner
f(x) = k
der afbilder ethvert tal i den samme værdi k .
Skriv et svar til: Funktioner - HJÆÆLP!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.