Biologi

biologi spørgsmål

09. januar 2015 af chrissds (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har et spørgsmål omkring kønssygdomme:

-Hvad er HIV og AIDS?

-Hvis man har AIDS, bliver man så testet positiv, hvis man får taget en HIV-test?

På forhånd mange tak for hjælpen!!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2015 af Dulugtergrimt

HIV er en virus, der dræber dine Hjælpe T celler. AIDS er et syndrom, du kan få efter længere tids ubehandlet HIV eller andre tilstande, der sætter immunforsvaret ud af funktion.

AIDS er ikke det samme som HIV.

Svar #2
09. januar 2015 af chrissds (Slettet)

Men hvad med sådan nogle sene symptomer på AIDS, og er der AIDS i blodet, når HIV er gået over til AIDS


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2015 af Dulugtergrimt

AIDS er ikke en virus og det er derfor ikke i blodet. Det er et syndrom der opstår som konsekvens af eksempelvis HIV. Sene symptomer er infektioner med eksempelvis candida-svampe i svælg og lunger. Dvs ting som raske folk ikke får, fordi deres immunforsvar er stærkt nok til at bekæmpe det.

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. januar 2015 af msblackiie (Slettet)

Du kan også tænkte på AIDS som en tilstand, hvis du ikke helt forstår hvad et syndrom er. Prøv at slå forkortelserne for de to op. HIV virussen kan ligge gemt væk fra immunforsvaret inde i cellerne i flere år (det hedder latency på engelsk), men kan også gå i udbrud lige pludselig. Og AIDS bruger man om personer, der som nævnt ovenfor har et immunforsvar, der er nedbrudt af virussen. Det var før en dødsdom at få konstateret HIV, men hvis du søger på Magic Johnson kan man se, at han er ikke noget medicinsk vidunder, men at medicinen mod virussen er blevet rigtig god. Så god, at jeg hørte til et foredrag på min uddannelse, at de i et firma havde droppet at forsket i det, og hellere ville forske i genetiske sygdomme. Til trods for alt dette, har mange folk stadig en frygt for at komme i kontakt med HIV smittede, og der er mange myter og fordomme i omløb. Så man sætter stadig fokus på det med jævne mellemrum for at oplyse folk bedre!


Skriv et svar til: biologi spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.