Kemi

Stolkonformation - Korret tegnet?

16. januar 2015 af Falaffel (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle 

Sidder til aften med en opgave omkring stolkonformation, men jeg usikker på om jeg har gjort det rigtig, er der en rar og dygtig kemi sjæl der vil tjekke dette? (Se vedhæftet billed)

Og når man skal bestemme hvilken der er mest stabil af de to stolkonformation, er det så rigtig at man skal kigge på den stolkonformation hvor grupperne sidder længst væk? (Synes jeg ikke de gør i min tegninger) 

Vedhæftet fil: lll.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2015 af Heptan

Altså skal det være samme molekyle? Du har nemlig tegnet en methylgruppe. Men det er også ligemeget; de er ikke tegnet helt rigtigt, dog har du fat i at de skal sidde på hver sin side af ringen.

Svar #2
16. januar 2015 af Falaffel (Slettet)

Ups, de skulle begge være COOH. 

Men hvilken mest stabil? Sidder de ikke lige tætte på begge stolkonformationer? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2015 af Heptan

Jo, som du har tegnet dem, men det ser ikke ud til at der er forskel på de konformationer du har tegnet. Du skal tegne en konformation hvor de sidder axialt og en hvor de sidder ækvatorialt. Når du har tegnet dem rigtigt er det let at se, i hvilken de sidder længst væk fra hinanden; det er, hvilken der er mest stabil.

Skriv et svar til: Stolkonformation - Korret tegnet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.