Matematik

Funktioner - hjælp, tak!

01. februar 2015 af study12 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa!

Jeg sidder med nogle forholdsvis simple opgaver, som lyder:

Morten og Kim er på cykeltur, Kim cykler med en hastighed på 25 km/t og Morten cykler med en hastighed på 20 km/t, for at gøre det retfærdigt får Morten lov til at starte 3 km længere fremme end Kim.

Find en forskift,som kan beskrive antallet af kørte kilometer for henholdsvis Morten og Kim afhængig af antallet af timer, som de kører.

Mit svar:

Morten: m(x)= 20x+3

Kim: k(x)=25x

"Hvor langt kører Kim før han indhenter Morten?"

"Hvor lang tid har Kim kørt, nå han bliver overhalet?"

se mit vedhæftet koordinatsystem.

Er der nogle venlige sjæle, som vil hjælpe.

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. februar 2015 af peter lind

Det du angiver for Morten er ikke antal kørte for Morten men afstanden til startstedet for Kim. Du skal bruge den funktion, du rent faktisk har angivet for Morten, til det andet spørgsmål.

Sæt de to funktioner, du er kommet frem til lig hinanden, og løs den derved fremkomne ligning. Resultatet er den tid det tager for Morten at indhente Kim

Svar #2
01. februar 2015 af study12 (Slettet)

Forstår, desværre ikke helt det første?

Men, hvis det er fordi funtionsforskriften er forkert for Morten, hvordan skal den så se ud?!?!

svar på det sidste spørgsmål er det sådan her:

25x=20x+3 = svar

Er det rigtig, forstået?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du skriver at du skal finde en formel for antal kørte kilometer for Morten. Det er jo farten*tiden

Det andet:. Næsten rigtig. "= svar" er ikke rigtig. Slet det Du skal bruge ligningen til at finde køretiden

Svar #4
01. februar 2015 af study12 (Slettet)

Så er det,da også rigtigt.

20 km kører han, pr.x time. Her kan man erstatte x'et med antal timer

f(x)= 20*x

Brugbart svar (0)

Svar #5

Din tekst er forkert, din formel rigtig. Han køre 20 km på 1 time så han kører x*20 km på x timer

Skriv et svar til: Funktioner - hjælp, tak!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.