Biologi

Et spørgsmål om lunger

04. februar 2015 af Nannamarie1 - Niveau: B-niveau

Jeg har vedhæftet et billede af en figur jeg skal forklare - jeg fårstår godt det faglige omkring lunger, men jeg har simpelthen så svært ved at "læse" en figur/billede. Håber der er nogle der kan og vil hjælpe, så jeg kan komme videre med min opgave.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2015 af BetteLund (Slettet)

Den røde strej fortæller hvor meget luft man har i lungerne. Og når den går højt op og ned, det er hvor meget vi max, kan tage ud og ind af lungerne.
Åndings luft er den volume vi har til dagligt. 
Vital lunge kapacitet er hvor kan trække ind og ud af lungerne.
Total lunge kapacitet er hvor meget, man kan have i alt.

De andre ved jeg ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. februar 2015 af Anxyous (Slettet)

Åndingsluft: Også kaldet tidalvolumenet. Den mængde luft, man ånder ind og ud ved almindelig, rolig vejrtrækning.

Inspiratorisk reserveluft: Den mængde luft, man kan ånde ind ved slutningen af en normal indånding.

Ekspiratorisk reserveluft: Den mængde luft, man kan ånde ud efter en normal udånding.

Vitalkapacitet: Den mængde luft, man kan udånde efter en maksimal indånding.

Residualvolumen: Den mængde luft, der står tilbage i lungerne efter maksimal udånding.

Total lungekapacitet: Den samlede mængde luft i lungerne efter en maksimal indånding.

På figuren trækker en person først vejret normalt, hvorefter der foretages en maksimal indånding efterfulgt af en maksimal udånding, der igen følges af normal vejrtrækning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. februar 2015 af gadefrede (Slettet)

Bonus info, og hvad man bruger din figur til i den virkelige verden: mennesker med astma og KOL lider af obstruktiv lungesygdom. Pga en betændelsestilstand i lungernes bronkier, kan luften dårligt komme ud - derfor får de nedsat Forceret ekspiratorisk volumen på 1 sek (FEV1) og normal forceret vital kapacitet.
Er forholdet mellem FEV1 / FVC under 0,7 og FEV1 under 80% af forventet, taler man om obstruktiv lungelidelse. Jo dårligere FEV1/FVC forhold og FEV1 % af forventet, jo sværre sygdom.

Måden man adskiller astma fra KOL er ved at teste effekten af bronkoudvidende medicin. Astma vil være reversibel, dvs. normaltest efter medicin - KOL er kronisk.


Svar #4
10. februar 2015 af Nannamarie1

Mange tak for svar :-)


Skriv et svar til: Et spørgsmål om lunger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.