Matematik

Reducer udtrykket

07. februar 2015 af Albas1 - Niveau: A-niveau

Er det muligt at reducere/omskrive udtrykket på venstre side af lighedstegnet, så det ligner udtrykket på højre side? 

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2015 af Soeffi

Gang med 100 på begge sider.

Svar #2
07. februar 2015 af Albas1

Jeg mente mere, om man kunne reducere udtrykket til venstre så det er ens med det til højre? Meningen med opgaven var, at bevise at en given funktion er løsningen til en given differentialligning, hvilket man jo kan ved at den differentierede funktion bliver lig differentialligningen. Min lærer fortalte mig, at hvis bare jeg reducerer udtrykket til venstre korrekt, vil det være ens med det det til højre - har dog svært ved at se dette. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2015 af Soeffi

Jeg mente mere, om man kunne reducere udtrykket til venstre så det er ens med det til højre? Meningen med opgaven var, at bevise at en given funktion er løsningen til en given differentialligning, hvilket man jo kan ved at den differentierede funktion bliver lig differentialligningen. Min lærer fortalte mig, at hvis bare jeg reducerer udtrykket til venstre korrekt, vil det være ens med det det til højre - har dog svært ved at se dette. 

Hvordan lyder hele opgaven?

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Udtrykket på venstre side er

0,028 - b/100 -0,01·c·e-0,01·x

så det er jo kun lig med udtrykket på højre side, hvis

0,028 - b/100 = 0 ,

altså hvis

b = 2,8 .

Svar #5
08. februar 2015 af Albas1

Opgaven er vedhæftet i denne besked :)

#4: Når jo, jeg skulle også bestemme b i opgaven. Det skulle jeg måske have gjort som det første? :/ Kan jeg i øvrigt besvare opgaven ved at stille førstnævnte udtryk op, og sige at b nødvendigvis må være 2,8 hvis det skal give mening at funktionen er løsningen til differentialligningen (altså som du også lige har gjort)?

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #6

Mange tak for hjælpen i to :) 

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. februar 2015 af Soeffi

Svar #8

Nej, det er en anden opgave :)  

Skriv et svar til: Reducer udtrykket

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.