Kemi

Kemisk ligevægt - to opgaver

08. februar 2015 af cecilied34 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godaften

Jeg har disse to opgaver om kemisk ligevægt.

Først skal jeg opskrive ligevægtsloven for denne reaktion:

CH4(g)   +  2O2(g)  ?  CO2(g)  + 2H2O(g) 

Mit svar er: ( [CO2] · [H2O]2 ) / ( [CH4] · [O2]2 )  =   Kc       (enhedsløs, da M'erne går ud)

Er det korrekt?

Og så skal jeg prøve at forstå sammenhængen mellem ligevægtskonstanten for den første og den tredje reaktion i det vedlagte billede. Er der nogen der kan greje den?

På forhånd tak og god søndag :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2015 af LubDub

Ja det er korrekt


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. februar 2015 af LubDub

sammenhængen mellem de to reaktioner er at de er omvendte. Det betyder, at værdien af ligevægtskonstanten for den ene reaktion er den reciprokke værdi af den anden


Svar #3
08. februar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Arh, ja, det kan jeg godt se. Men har det andet at sige i forhold til sammenhængen, at de er omvendte? Kan man fortolke det samme ud fra dem eller andet?


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. februar 2015 af Heptan

#3

Ja, det er den samme ligevægt, de er bare skrevet omvendt op. De indeholder den samme information, så man kan altså nøjes med den ene.


Svar #5
09. februar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Ja, det var lidt det jeg tænkte. Kan du prøve at vise mig konkret, hvordan den indeholder den samme information? Jeg kan godt se princippet, men jeg kan ikke se det for mig, sådan helt konkret


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. februar 2015 af LubDub

den øverste reaktion er på formen

                                 A     +     B     <---->     C

hvor den nederste reaktion er på formen

                                C     <----->     A     +     B
 

                                                                        Reaktionerne er omvendte...


Skriv et svar til: Kemisk ligevægt - to opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.