Matematik
Rektanglets højde udtrykt ved bredden
Sidder med en mat opgave som jeg ikke kan finde ud af - håber nogen vil hjælpe. Den lyder som følger:
"Et kaninbur er bygget op ad en mur, således at burets gavl har form som en retvinklet trekant (se figur). I gavlen skal der udskæres en rektangulær åbning som vist på figuren. Rektanglets højde betegnes h, og rektanglets bredde betegnes b. Alle mål er i dm."
Tilhørende illustration:

a) Bestem højden af buret og vis at rektanglets højde udtrykt ved rektanglets bredde er
h = 6 - (3/4) * b
Jeg har fundet rektanglets højde (h = 6dm), men er i tvivl om den sidste del.
Har søgt uden at finde noget, men hvis nogen har set denne opgave diskuteret allerede må i gerne linke!
Svar #1
08. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det er burets højde, der er 6. Benyt, at de to små retvinklede trekanter er ensvinklet med den store retvinklede trekant, der har siderne 6, 8 og 10. Man har da
(8-b)/8 = h/6
hvoraf
h = 6 - (3/4)·b
Svar #2
08. februar 2015 af kristianhen (Slettet)
Hovsa, det er rigtigt - min fejl, mente også burets højde.
Jeg takker!
Svar #3
02. januar 2016 af chri41m3 (Slettet)
#1Det er burets højde, der er 6. Benyt, at de to små retvinklede trekanter er ensvinklet med den store retvinklede trekant, der har siderne 6, 8 og 10. Man har da
(8-b)/8 = h/6
hvoraf
h = 6 - (3/4)·b
Andersen11, kan du uddybe hvordan det kan være at du udnytter (8-b)/8 = h/6? Og hvordan du så kommer frem til h= 6-(3/4)*b ? :)
Jeg er ikke helt med ;)
Skriv et svar til: Rektanglets højde udtrykt ved bredden
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.