Fysik

forstår den virkelig ikke

10. februar 2015 af hehi (Slettet) - Niveau: B-niveau

1) En blykugle bliver skudt ind i en træplanke. Blykuglens temperatur er 20grader. hvor stor skal kuglens hastighed være for at blykuglen smelter. Du kan antage at der ikke bliver overført energi til træplanken under kuglens opbremsning.

2) en brændehugger bruger en økse der vejer 2,5kg. Jeg antager at massen er samlet i øksehovedet. Brændehuggeren løfter øksen 1,5 m og fører det mod brændet. Den nedadrettet kraft fra brændehuggeren er på 40N

Jeg har beregnet at A=40N*1,5m=60J

Har brug for hjælp til at beregne øksehovedets tab i potentiel energi samt den kinetiske energi netop når det rammer brændet.

Håber virkelig der er en der kan hjælpe, da jeg nu har sidde med dem i rigtig lang tid

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Opg 1) Se https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1571571

Opg 2) tabet i potentiel energi er ΔEpot = m·g·h , og den kinetiske energi er lig med summen af ΔEpot og det tilførte arbejde.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. februar 2015 af peter lind

1) Du skal have flere data end det opgivne. Du skal kende blys smeltevarme og specifikke varmefylde Endvidere skal du kende blys smeltepunkt T. Nødvendig energi til at opvarme kuglens energi er m*c*(T-t)+m*L hvilket så skal være kuglens kinetiske energi. Det bemærkes at kuglens masse går ud af beregningerne

2) Tab af potentiel energi er m*g*h, hvor m er massen, g er tyngde accellerationen og h er højdeforskellen.

Kinetisk energi = arbejdet på øksehovedet + tab af potentiel energi

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. februar 2015 af mathon

Brændehuggerens udførte arbejde under øksens nedadgående begægelse + tabet i potentiel energi = forøgelsen af øksehovedets kinetiske energi  - begyndende med den kinetiske energi 0 1,5 m oppe - i mødet med brændestykket.

\Delta E_{kin}=\left ( 40\; N \right )\cdot \left ( 1,5\; m \right )+\left ( 2,5\; kg \right )\cdot \left ( 9,82\; \frac{N}{kg} \right )\cdot \left ( 1,5\; m \right )

Svar #4
11. februar 2015 af hehi (Slettet)

aargh tak det hjalp rigtigt meget:D 

Har lige et sidste spørgsmål 

Ved ikke hvilken formel jeg skal bruge til at løse opgaven i det vedlagte billede.

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. februar 2015 af mathon

Foretag lineær regression på dine DATA.

Skriv et svar til: forstår den virkelig ikke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.