Biologi

angående et forsøg

12. februar 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

I et forsøg med nedbrydningen af stivelse skal vi forklarer i spørgsmål 3, hvilken effekt temperaturen har for spytamalysen, samt vi skal gøre rede for årsagen til dette.

Jeg har selv skrevet hvilken effekt temperaturen jhar for spytamalysen, men mangler en forklaring til hvad årsagen er på det. 

Jeg vil vedhæfte selve forsøget, hvor spørgsmål 3 er skrevet, håber jeg kan få hjælp til det sidste i spørgsmål 3.

Mange tak for hjælp

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2015 af MSkousen

Reaktioner gør hurtigere jo højere temperatur, ca dobbelt så hurtigt hver gang du hæver temperaturen 10 grade

Men det gælder kun når det er ren kemi. Når der er blandet enzymer ind i billedet ændre det sig. Det skyldes at Spytamylasen er et enzym (der katalysere spaltningen af stivelse). Men ved høje temperature bliver enzymet (som er et protein der består af aminosyrer) ødelagt og kan derfor ikke længere katalysere spaltningen af stivelse

Så i starten går det hurtigere til men når det punkt hvor enzymet bliver ødelagt (denaturerer)

Svar #2
21. februar 2015 af HFNU (Slettet)

Ok ....Jeg kigger lige på det igen, har heldigvis lige lidt mere tid til at gøre opgaven færdig.

Tak:)

Skriv et svar til: angående et forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.