Kemi
kvalitativ analyse af jern og bromid.
Hej. Er der nogen der kan hjælpe mig med følgende opgaver.
Et rent stof findes ved kvalitativ analyse at indeholde følgende komponenter: jern og bromid. Der udføres en kvantitativ analyse for indholdet af de to komponenter.
a) Jernbestemmelse. Der afvejes 0,1604 g stof, som i en målekolbe opløses i 100,0 ml vand. Af denne opløsning udtages 10,00 ml, som fortyndes med vand i en målekolbe til 500 ml. Ved atomabsorption finder man, at den sidste opløsning indeholder 4,47 mg jern per liter. Beregn stoffets molære masse på grundlag af jernanalysen.
b) Bromidbestemmelse. Der afvejes 0,2901 g stof, som opløses i ca. 50 ml vand. Derpå tilsættes 26,11 ml 0,1058 M AgNO3-opløsning, idet sølv(I)ionerne danner bundfald med bromid: Br– + Ag+ → AgBr(s) Den tilsatte stofmængde af sølv(I)ioner udgør mere end nødvendigt for at reagere med al bromid, og derfor findes overskuddet af tilsat AgNO3 ved at titrere med HCl til ækvivalenspunktet: Cl– + Ag+ → AgCl(s) Ved ækvivalenspunktet er tilsat 5,44 ml 0,1112 M HCl. Beregn stoffets molære masse på grundlag af bromidanalysen. (HINT: forskellen mellem stofmængderne af tilsat AgNO3 og HCl svarer til den stofmængde af bromidioner, som befandt sig i det afvejede stof.)
c) Formel. Opskriv på baggrund af ovenstående analyseresultater en mulig formel for stoffet, og gør rede for et eventuelt vandindhold.
Svar #1
16. februar 2015 af Heptan
a) Beregn massen af jern i den oprindelige opløsning og beregn den molære masse, idet du antager at der er 1 stk Fe pr. formel.
b) Beregn forskellen mellem stofmængderne af tilsat AgNO3 og HCl, og beregn den molære masse hvis der er 2 eller 3 stk Br pr. formel. Sammenlign med a).
c) Bestem antal H2O pr. formel og opskriv formlen.
Jeg får FeBr3·6 H2O
Svar #2
16. februar 2015 af jan12344 (Slettet)
Hej tak for svaret. Det er lykkeds mig at regne a og b som jeg får hhv. til 400,8 g/mol og 134,5 g/mol.
Men jeg kan ikke se hvordan jeg kan finde formlen i c, ved disse resultatater. Er der en general måde at løse sådan en opgave som c???
Svar #3
I b har du beregnet den molare masse, hvis der er 1 stk Br pr formel. Du skal beregne den molare masse hvis der er 2 stk eller 3 stk Br pr. formel. Det gør du ved at gange 134,5 g/mol med hhv. 2 og 3.
Svar #4
16. februar 2015 af jan12344 (Slettet)
Jeg kan godt se at det du siger er rigtigt og facit stemmer også overens med din fremgangsmetode. Men da jeg kan komme til eksamen i det her er jeg nødt til at vide hvordan jeg kan løse sådan en opgave igen. Derfor vil jeg høre hvorfor du vidste at der skulle 3 brom til at få det rigtige resultatet. Hvordan skal jeg vide at det svar jeg får i b skal ganges med 3 fra de oplysninger jeg får givet. Og hvordan ved jeg hvor meget vand jeg skal bruge per formelenhed.
Tak på forhånd.
Svar #5
Det kan man heller ikke beregne, og det er svært at vide til eksamen, man kan jo ikke lære en million stofformler udenad, og så må man gætte sig frem. Men du bør være i stand til at finde ud af at FeBr2 og FeBr3 er almindelige salte, da brom ofte findes som Br- fordi den står i gruppe 17 i det periodiske system. Jern er lidt tricky, men den findes altså som Fe2+ og Fe3+, fordi overgangsmetaller i 4. periode har det med at smide 4s-elektronerne først, og fordi de kan lide at have en halvt eller helt fyldt d-skal kan de så smide nogle flere (eller færre). Jeg ved ikke hvor langt du er i uddannelsen, men hvis jern smider 3 elektroner får den en særligt favorabel [Ar] 4s0 3d5 konfiguration. Nogle undtagelser er så chrom og kobber, som kun har én 4s-elektron, og derfor findes der en Cu+-ion.
I opgaven skal du finde en molar masse på to forskellige måder a) og b) og sammenligne dem - hvis du kan finde to næsten identiske molare masser på de to forskellige metoder, har du nok fundet den rigtige, og du kan så forsøge dig frem i c) med, hvordan det passer med en mængde krystalvand.
Det er i princippet kun en empirisk formel, og man kan forestille sig dimeren Fe2Br6 med krystalvand, og den vil opfylde betingelserne, blot med den dobbelte molare masse.
Svar #6
17. februar 2015 af ghdfir (Slettet)
Jeg har samme opgave. Men forstår ikke helt, hvordan jeg skal beregne a?
Svar #7
17. februar 2015 af Heptan
a) Beregn massen af jern i den oprindelige opløsning og beregn den molære masse, idet du antager at der er 1 stk Fe pr. formel.
Prøv at læse baglæns i opgaveteksten. Der er 4,47 mg jern pr liter i opløsning 2. Men der er kun en halv liter, dvs. du skal dividere 4,47 mg med 2. Der blev taget 10,00 mL fra opløsning 1, som havde voluminet 100,0 mL. Dvs. du skal gange med 10. Det giver 22,35 mg. Omregn til gram og beregn stofmængden med
n(Fe) = m/M
hvor M = 55,845 g/mol
Nu skal du så antage at x i formlen FexBry· Z H2O er lig med 1. Det medfører at
n(FeBry· Z H2O) = n(Fe)
og du kan nu beregne den molare masse M af ionforbindelsen med
M(FexBry· Z H2O) = m/n
hvor m = 0,1604 g
Skriv et svar til: kvalitativ analyse af jern og bromid.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.