Kemi

Kvalitativ analyse:

20. februar 2015 af jan12344 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, Jeg har problmer med at løse opgave a og d i vedhæftet opgave. I a'eren får jeg en molarmasse som ikke giver menning, (hvilket nok skyldes jeg får stofmængden til at være 0.031 mol). Jeg har regnet b og c og får hhv. 286,2 g/mol og 71.19 g/mol. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal bruge dette til at finde den samlede empiriske formel i c'eren. Håber der er nogen der kan hjælpe. 

Vedhæftet fil: kemi.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2015 af Heptan

Du har beregnet massen 0,031 g. Nu skal du så omregne til stofmængde med

n = m/M(K)

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2015 af Soeffi

Jeg får a) til 142 g/mol, dvs. stoffets sammensætning er K2ZnCl3·pH2O og molvægten af stoffet lig 286 g/mol, som er den molvægt, man fandt ud fra Zn (som indgår een gang pr. formelenhed). (For ionforbindelser angiver man formlen som forholdet mellem grundstofferne med de mindst mulige hele tal.) 

Antallet af H2O, p, findes ud fra: M(K2ZnCl3) = 250 g/mol => p = (286 - 250)/18 = 2

Svar #3
21. februar 2015 af jan12344 (Slettet)

Tak for svaret til jer begge. Opgave a fremgår helt klart nu (dum læsefejl af mig til at starte med) men d er stadig lidt sløret. I følge facit skal den give:  d) K2[ZnCl4]; intet krystalvand. I min optik er dette også mere rigtigt da som #2 siger, at hvis man antager der er en Zn pr formelenhed kan man ved denne morlar masse 286 g/mol finde forholdet til resten af atomerne. Altså får at finde hvor mange kalium der er kan man se på forholdet mellem M(K)=142 g/mol hvilket er en 1:2 og derved ved man at der skal være 2 kalium. Igen samme princip ved chlor, hvor M(Cl)=71.19g/mol og forholdet med M(Zn) er 1:4.(man ganger altså 71.19g/mol med 4 og får ca. 286 g/mol). Derved skal der være 4 chlor. Hvis der var en differens tilbage skulle dette udfyldes med vand, hvilket ikke er tilfældet her. (Det med vand på i gerne kommentere på, da det nok her den glipper for mig.) Det er i hvert fald sådan jeg har forstået man skal løse opgaven. Håber at høre fra jer. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar 2015 af Soeffi

Tak for svaret til jer begge. Opgave a fremgår helt klart nu (dum læsefejl af mig til at starte med) men d er stadig lidt sløret. I følge facit skal den give:  d) K2[ZnCl4]; intet krystalvand. I min optik er dette også mere rigtigt da som #2 siger, at hvis man antager der er en Zn pr formelenhed kan man ved denne morlar masse 286 g/mol finde forholdet til resten af atomerne. Altså får at finde hvor mange kalium der er kan man se på forholdet mellem M(K)=142 g/mol hvilket er en 1:2 og derved ved man at der skal være 2 kalium. Igen samme princip ved chlor, hvor M(Cl)=71.19g/mol og forholdet med M(Zn) er 1:4.(man ganger altså 71.19g/mol med 4 og får ca. 286 g/mol). Derved skal der være 4 chlor. Hvis der var en differens tilbage skulle dette udfyldes med vand, hvilket ikke er tilfældet her. (Det med vand på i gerne kommentere på, da det nok her den glipper for mig.) Det er i hvert fald sådan jeg har forstået man skal løse opgaven. Håber at høre fra jer. 

Du har ret, der er fire gange så meget klor som zink ikke tre gange så meget.

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2015 af Heptan

Sidst jeg tjekkede havde chlor altså molarmassen M(Cl) = 35,45 g/mol

De 71,19 g/mol er molarmassen for den ukendte forbindelse (med 1 stk chlor pr. formel).

Svar #6
21. februar 2015 af jan12344 (Slettet)

#5: Enig. Det var også det jeg mente underforstået. Jeg præcisere bedre næste gang :)

Skriv et svar til: Kvalitativ analyse:

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.