Matematik
største- og mindsteværdi
Hej
Jeg har en sinusfunktion, hvor jeg har fundet tangentligningen til. Men jeg skal også bestemme største- og mindsteværdi samt perioden for f. Hvordan gøres det?
På forhånd tak!
Svar #1
17. marts 2015 af Stats
a·sin(tx + φ) + k
a·f(x) ⇒ Gør værdierne a gange større.. dvs at Vm(f) = [-1;1] bliver til [-1·a;1·a]
f(x) + k ⇒ funktionen rykkes k op-/nedad y aksen, og dermed bliver Vm(f) = [-1,1] til [-1+k,1+k]
a·f(x) + k , Vm(f) = [-1,1] bliver til [-1·a + k, 1·a + k]
Perioden kan ses ved at kigge på det der står inde i sinusfunktionen...'
sin(tx + φ), Anvend her, 2π = tx, og find denne x...
Mvh Dennis Svensson
Svar #2
17. marts 2015 af nejvelda
Sorry, men jeg forstår ikke så meget af det.
Opgaven er her, måske er det næmmere for mig at forstå, hvis der tages udgangspunkt i min opg. Det er opg b jeg har brug for hjælp til
Svar #3
17. marts 2015 af Number42 (Slettet)
Sellers skal der differentieres f' = 6 cos( 2x+0,7) er nok ikke helt forkert så beregn f' i det forlangte punkt, det er hældningen af tangenten der og bereng punkets koordinater. Resten går vis nemt
Svar #4
17. marts 2015 af Stats
Besvar følgende spørgsmål..
1. Hvad er værdimængden for sin(x) ?
2. Hvor meget vil værdimængden blive forøget med, hvis vi ganger med a = 3 ? "3 sin(x)"
3. Hvor mange y enheder skal grafen, og dermed værdimængden gå op, når vi har k = 1. ? "sin(x) + 1"
a·sin(x) + k har derfor værdimængden ... ? Ud fra besvarelserne kan du derefter aflæse din min. og maks. værdier...
Nu kigger vi på, hvilken betydning, det som står inde i sinusfunktionen har:
sin(x + k), hvis k er positiv, rykkes grafen mod venstre, og hvis k er negativ, rykkes grafen mod højre...
Konklusionen er den, at + k ikke har nogen indflydelse på perioden, da man blot rykker grafen mod højre/venstre....
sin(tx), vil sige, at dine x værdier bliver t gange større. Når din x værdi bliver skaleret med t, så vil sinus funktionen hurtigere (eller langsommere) gennemløbe sin cyklus/periode.
Vi er interesseret i at finde denne.
tx = 2π ⇔ x = 2π/t
I følge de oplysninger du giver mig, har vi sin(2x + 0,7), og vi kan her aflæse t til at være 2
Dette betyder, at vi har x = 2π/2 = π... Vi har altså, at perioden for funktionen er lig med π.
(Dette kan også tydeligt ses, da x værdierne bliver dobbelt så store, hvilket betyder, at funktionen gennemløber perioden dobbelt så hurtigt)
Mvh Dennis Svensson
Svar #6
17. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det er jo, som nævnt, hovedregning at bestemme maksimum og minimum for den viste funktion. Funktionen sin(x) kan antage alle værdier mellem -1 og 1, så 3·sin(...) kan antage alle værdier mellem -3 og 3. Læg så 1 til disse værdier. Derved ser man, at 3·sin(...) + 1 kan antage alle værdier mellem -2 og 4 .
Skriv et svar til: største- og mindsteværdi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.