Kemi
HJÆLP reaktion?!
Hej alle sammen
Jeg skal aflevere en aflevering i organisk kemi og det haster ret meget..
Jeg skal opstille reaktionen mellem 1-buten og vand. Men jeg har ingen anelse om, hvad det bliver. og jeg skal så også navngive reaktionsprodukt(erne).
Jeg skal også angive om følgende alkohol er primær, sekundær eller teritær: CH3CH2CH2OH
Jeg tror den er primær, men jeg er i tvivl..
tak!
Svar #1
18. marts 2015 af LubDub (Slettet)
CH2 = CH - CH2 - CH3 + H2O -----> CH3 - CH - CH2 - CH3
|
OH
Enten butan-1-ol eller butan-2-ol dannes
Svar #2
Primær alkohol: OH-gruppen sidder på et C-atom, der er bundet til 1 C-atom
Sekundær alkohol: OH-gruppen sidder på et C-atom, der er bunder til 2 C-atomer
Tertiær alkohol: OH-gruppen sidder på et C-atom, der er bunder til 3 C-atomer
Svar #4
18. marts 2015 af ejejejej (Slettet)
okay, tak.
Jeg er også lige i tvivl om disse aminer er primære,sekundære og tertiære - jeg har givet nogle forslag, men er i tvivl om det er rigtigt. (jeg har vedhæftet dem)
Svar #5
#1CH2 = CH - CH2 - CH3 + H2O -----> CH3 - CH - CH2 - CH3
|
OHEnten butan-1-ol eller butan-2-ol dannes
Jeg er lidt i tvivl om hvorfor OH-gruppen er placeret dér; den kan vel ikke bindes til H'et?
Svar #9
okay, tak for det:) Jeg forstår bare ikke hvorfor du i den tidligere opg. har skrevet mulige navne til reaktionsproduktet? Burde det ikke være butan-2-ol, da hydroxygruppen gerne skulle sidde på 2. C-atom?
Svar #10
Markovnikovs regel siger, at H-atomet helst vil sætte sig på C-atomet, der i forvejen har flest bundne H-atomer
![]()
Svar #11
Men hvorfor kan det så både være på 1. og 2. c-atom? Hvis det helst vil være på c-atomet, burde det så ikke være butan-1-ol?
Svar #12
du bliver nødt til at læse i din bog igen.
jeg har lige forklaret det.
Svar #14
18. marts 2015 af Heptan
Det kommer an på reaktionsbetingelserne ... nogle gange sker der en non-Markovnikov addition, som jo så svarer til butan-1-ol produktet.
Svar #15
okay.
jeg er også i tvivl om noget andet: Er H eller Cl det mest positive atom i HCl. Jeg vil sige det var H. Men jeg er lidt i tvivl om grunden. Spørgsmålet kommer i forbindelse med Markovnikoff's regel..
Svar #16
18. marts 2015 af Heptan
H, det skyldes elektronegativiteterne for H og Cl, dem kan du slå op i din bog eller på google.
Elektronegativitetsforskellen ΔEN mellem atomerne afgør hvor polariseret bindingen er.
I andre stoffer er H det mest negative, fx i NaH, hvor natrium er mindre elektronegativ end H.
Skriv et svar til: HJÆLP reaktion?!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.