Fysik

Lydens hastighed - forsøg med resonansglas og niveaukugle

12. april 2015 af FieV (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg skriver rapport om lydens hastighed, hvor vi har udført et forsøg med resonansglas og stemmegaffel for at bevis lydens hastighed i atmosfærisk luft. Vi har lavet dette forsøg med henholdsvis 440 Hz stemmegaffel og 512 Hz stemmegaffel. Min fysiklærer har skrevet et spørgsmål til vore diskussion, hvorfor 512 Hz stemmegaffel har større afvigelse til tabelværdien (343 m/s) i forhold til 440 Hz stemmegaflen. Han har skrevet et hint, at det har noget med måleusikkerhed at gøre. Det er rigtigt nok, at 512 Hz afviger med mere end 440 Hz, men jeg kan ikke helt se hvorfor. Er den nogen, som evt. kan forklare der?

Jeg vedhæfter vores resultater 

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2015 af peter lind

Længden mellem knuderne med de 512 Hz er mindre end længden mellem knuderne ved de 440 Hz. Derfor bliver den relative usikkerhed større

Svar #2
12. april 2015 af FieV (Slettet)

Længden mellem knuderne med de 512 Hz er mindre end længden mellem knuderne ved de 440 Hz. Derfor bliver den relative usikkerhed større

Kan du forklare hvorfor usikkerheden bliver større, når afstanden mellem knuderne bliver mindre? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. april 2015 af peter lind

hvis du måler en længde på henholdsvis 10 cm og 100 cm med en usikkerhed på 1 cm bliver de relative usikkerhed 1/10 = 10%  og 1/100 = 1%

Jeg skal lige sig at din afvigelse på 0,06% med 400 Hz er et fantastisk held.

Svar #4
12. april 2015 af FieV (Slettet)

hvis du måler en længde på henholdsvis 10 cm og 100 cm med en usikkerhed på 1 cm bliver de relative usikkerhed 1/10 = 10%  og 1/100 = 1%

Jeg skal lige sig at din afvigelse på 0,06% med 400 Hz er et fantastisk held.

Mange tak! Det er jo egentlig super logisk, nogle gange skal det hele bare lige falde på plads. Men tak for hjælp

Det er heller ikke ofte mine forsøg går så vel ;-)

Skriv et svar til: Lydens hastighed - forsøg med resonansglas og niveaukugle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.