Matematik

afbildningsmatrix for f

16. maj 2015 af ghdfir (Slettet) - Niveau: A-niveau

se vedhæftet fil 

Vedhæftet fil: opg 6.16.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2015 af peter lind

Brug at billedet af basisvektorerne er søjlerne i afbildningsmatricen


Svar #2
16. maj 2015 af ghdfir (Slettet)

så jeg har en matrix, der ser sådan ud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2015 af peter lind

Jeg har ikke i sinde at regne det hele ud, men det ser rimeligt  ud


Svar #4
16. maj 2015 af ghdfir (Slettet)

Jeg tror ikke jeg har forsået, hvad du mener. Det eneste jeg har gjort er at opskrive vektorerne som en samlet matrix. Men det er vist ikke rigtigt. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. maj 2015 af peter lind

F*b1 er en søjlevektor. Denne vektor skal angives i det nye koordinatsystem. Resultatet er den første søjle i den nye matrix

F*b2 er en søjlevektor. Denne vektor skal angives i det nye koordinatsystem. Resultatet er den anden søjle i den nye matrix

F*b3 er en søjlevektor. Denne vektor skal angives i det nye koordinatsystem. Resultatet er den tredje søjle i den nye matrix


Svar #6
16. maj 2015 af ghdfir (Slettet)

Så jeg ganger hver vektor med F matricen og laver en ny 3x3 matrix? Og den resulterende matrix er afbildningsmatricen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. maj 2015 af peter lind

ja


Svar #8
16. maj 2015 af ghdfir (Slettet)

Og mht a'eren med at vise at (b1,b2,b3) er en basis. Skal jeg ikke skrive det som en matrix og undersøge om der er fuld rang?


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. maj 2015 af peter lind

Du skal vise at de tre vektorer er lineært uafhængige. Du kan godt opstille dem i en matrix og derefter vise at determinaten for denne matrix er forskellig fra 0


Skriv et svar til: afbildningsmatrix for f

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.