Kemi

To spørgsmål: Beregne af partikeltryk samt en opgave med termodynamik

31. maj 2015 af MatBioFyKe (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens, har prøvet at løse vedhæftede opgaver (besvarelsen er også i vedhæftningen), men ve dikke om jeg har forstået det helt korrekt. Så ville være glad for bekræftelse eller forklaringer af mine tanker.

Tak på forhånd xD

Vedhæftet fil: Spørgsmål d og c.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:opg_3.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:opg_4.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2015 af Soeffi

#0 Hej folkens, har prøvet at løse vedhæftede opgaver (besvarelsen er også i vedhæftningen), men ved ikke om jeg har forstået det helt korrekt. 

Har du dine beregninger for 3) a-b) samt 4) a-c)?

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. maj 2015 af Soeffi

Dine beregninger ser rigtige ud, men jeg kender ikke tabelværdierne for gasserne, og er ikke sikker på hvilken enhed, som man skal bruge, når man tager logaritmen til Kp.

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2015 af Heptan

Standardtegnet angiver, at alle stoffer er i deres standardtilstand, dvs. 1 bar for gasser.

Måler man partialtrykkene i en anden enhed, fx atm eller Pa benytte standardtrykket i den relevante enhed, p^\ominus = 1 bar = 1,01325 atm = 105 Pa

Partialtrykkene kan tilnærmes deres aktiviteter, idet aktiviteten for en gas er givet ved gassens tryk i forhold til standardtrykket:

a = p/p^\ominus = p/(1 bar) = p/(1,01325 atm) = p/(105 Pa)       for en gas

Skriv et svar til: To spørgsmål: Beregne af partikeltryk samt en opgave med termodynamik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.