Matematik

Bliv ingeniør uden at kunne mattematik.. Er det muligt?

10. juni 2015 af rolfskov (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Pt. går jeg og drømmer om at starte på Diplomingeniør i sundhedsteknologi på DTU. De sundhedsfaglige fag, som anatomi fysologi osv. har jeg stor interresse i og frygter ikke for. Det samme gælder fysik og programmering. Desværre er det en del år siden jeg sidst var på skolebænken. Så hvad angår mattematik har jeg stort set glemt alt. Jeg frygter derfor stoffet er for svært og jeg ikke kan følge med? 

Hvad er jeres erfaring/anbefaldning? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2015 af Brusebad (Slettet)

Jeg går ud fra at du opfylder adgangskravende hvorfor du har haft matemematik på A niveau. Jeg vil foreslå at du læser op på det inden studiestart, da du har været igennem det en gang kommer det hurtigt igen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2015 af hesch (Slettet)

Ingeniørstudiet har med teoretisk matematik at gøre, men ikke meget. Det er mere anvendelsen det handler om. Selvfølgelig skal de grundlæggende ting omkring integral- og differentialregning helst "sidde der", for pensum udvides og bygger på en grundviden. Bl.a. vil jeg tro at du lærer at beherske Laplace transformation, og dermed kan du glemme alt om partiel integration, og hvad det nu ellers hedder, for transformationen klarer sådanne problemer for dig. Man regner i komplexe talplaner i stedet for i tid.

Jeg forstår ikke at du trives med fysik og programmering, for disse fag handler jo også om anvendt matematik. Når du skal programmere er det rart at kende til matematiske metoder, for nu at kunne skære computerens regnetid ned med en faktor 1000 i et realtids system, ved valg af den rigtige metode. At have flair for regnenøjagtighed ved programmering af en numerisk løsning, er også en god egenskab.

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2015 af peter lind

Jeg kan anbefale Schaums outline series til selvstudium. Det er de fremragende til.  De er i høj grad baseret på at regne opgave, hvilket er det væsentlige på ingeniørstudie.

Laplace transformationer er meget anvendt inden for elektronik, men ikke andre steder. Hesch er elektronikingeniør, hvilket påvirker hans opfattelse. Under alle omstændigheder er det noget du skal lære på studiet. I øjeblikket drejer det sig mere om at du læser op på hvad du har lært og der er den nævnte serie altså virkelig god

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3:  Ad:  Laplace transformationer er meget anvendt inden for elektronik, men ikke andre steder.

Sikke da noget vrøvl.

Laplace tranformation ved da ikke noget om, om det er elektriske maskiner, elektronik, lodder ophængt i fjedre i sindrige konstruktioner/kombinationer, hydrauliske systemer, rumraketter, helikoptere, osv., der regnes på. Men anvender du (gør brug af) variablen, s, ved LT at det har med diffentialligninger at gøre. Det er alt hvad LT behøver at vide.

Så "nogen" kan opstille modeller for den virkelige verden, ved dens Laplace transformerede ligegyldigt hvad, blot denne virkelige verden "virker" iflg. differentialligninger, og det er der rigtig mange ting her, der gør.

Tænk dig om.

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juni 2015 af anonym000

Svaret er altså simpelt: læs op på det. Der er ikke nogen genveje. 

Jeg bakker op om Peters forslag af materiale: Schaum's Outline Serie.  Alle bøgerne kan findes gratis som PDF el. Djvu. Du skal selvfølgeligt vide at lærebogserien består af mange bøger med svingende kvalitet. Jeg har læst på physicsforums.com at de ældre udgaver er mere teoretiske og problemerne var sværere. Det er jo godt !

Henrik, jeg tror godt man kan formulere sig "pænere" når man har lyst til at fortælle folk at de evt. har overset noget :-).

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #6

#5:   Ad #4: Jeg gider ikke finde tråde frem, hvor Peter Lind fx skriver til mig:

Du har ikke fattet en pind.

Min formulering i #4 er ikke ment som en hævn, men at Peter Lind sikkert sagtens kan "tåle mosten".  Altså det er sådan en jargon Peter og jeg har sammen. Der er ingen problemer i det.   :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. juni 2015 af anonym000

Det kan jo være svært at afkode hinandens tanker kun baseret på noget tekst man har skrevet på et forum. I ser ikke hinandens ansigtsudtryk eller kropssprog.

Men i er jo begge ældre herrer, så mon ikke det alligevel praler af hvis det var lidt "drillende" ment ? :-)

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #8

#7:  Jo, jeg elsker at drille og at blive drillet.  Jeg kan lide drillerier, for der indgår ofte ironi og humor i dem.

Brugbart svar (1)

Svar #9
11. juni 2015 af Mads Gorm Larsen (Slettet)

Hej @rolfskov

Ved Ingeniøruddannelser på SDU tilbyder vi et "Kom godt i gang" matekmatikkursus, til dem som har brug for at få genopfriske matematikken. Vi tilbyder det gratis til de studerende som begynder på en ingeniøruddannelse på SDU. (Mon ikke DTU, AAU osv. tilbyder noget tilsvarende?). Du kan læse mere her sdu.dk/tek/Kursus/Odense. Desuden er der adgangskursus og supplering på vokensen uddannelsescentre som VUC. 

Og tag altid en snak med en studevejleder :-) 
[email protected] 

/Mads Gorm 
PS Ud fra dinne interrsser i fag, så bør du lige tag et kig på ingeniøruddannelsen i velfærdsteknologi på SDU
www.sdu.dk/ing 

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. juni 2015 af peter lind

Det er dig der vrøvler.

Jeg skriver at  Laplacetransformationer anvendes meget i elektronik ikke at det er elektonik. Du overdriver betydningen af Lalace transformationer sandsynligvis for de det er vigtigt i dit arbejde. Jeg har kigget i en gammel studievejledning fra DTU. Der er ca. 30 kurser i matematik og kun en af dem behandler Laplace transformationer og det endda mellem flere andre emner.

Du skriver at man kan glemme alt om partiel integration. Det skyldes formentlig at du bare slår op i tabeller eller CAS værktøjer. Hvis du virkelig skal ind på Laplace transformation skal du bruge partiel integration. Det kan du også komme ud for, hvis du ender i funktioner, der ikke står i dine tabeller.

Skriv et svar til: Bliv ingeniør uden at kunne mattematik.. Er det muligt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.