Biologi

DUMT SPØRGSMÅL! :/

11. juni 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: A-niveau

er kul et carbohydrat?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af mathon

Svar #2
11. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Ja, men jeg er bare i tvivl om det er carbohydrat - det står der ikke på wiki. Jeg ville tro, at det var, idet det indeholder H, C og O-atomer.. Men er lidt  i tvivl, om man ville kalde det det, idet jeg aldrig har hørt det bliver kaldt carbohdyrat..

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren

Et carbohydrat (dansk: kulhydrat) er en kemisk forbindelse med formlen C6nH12n-2O6n-1. Kul er en blanding fa flere forskellige stoffer og er derfor ikke en kemisk forbindelse. Det er rigtigt, at der i brunkul findes både ilt, brint og kvælstof, men de indgår i andre kemiske forbindelser. I stenkul er størstedelen rent kul, men derforekommer dog både ilt, brint og kvælstof.

Svar #4
12. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det! Er det også grunden til at man kan angive flere eksempler for en kemisk opbygning af kul? Og at der ikke findes ét eksempel på kuls opbygning, for i min bog er der angivet et eksempel på kuls opbygning, men uden en reel forklaring?

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren

Rent kulstof kan forekomme i flere former:

Amorft kul, hvor atombindingerne er ret tilfældige.

Diamant, hvor atomerne er bundet med kovalente bindinger i et fast gitter.

Grafit, hvor kulstfatomerne danner tynde lag. Atomerne i samme lag er bundet sammen med kvalente bindinger, mens bindingen mellem lagene kommer i stand ved at atomerne hver afgiver en elektron og elektronerne danner så en sky mellem lagene.

Fullerener, hvr de simpleste indeholder 60 kulstofatomer bundet sammen som overfladen af en bold. Nogle fulerener ligner mere pølser.

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juni 2015 af Soeffi

Carbonhydrater (navnet er sammensat af de latinske navne for kulstof og vand) har den generelle molekyleformel Cn(H2O)n, hvilket kan bruges som huskeregel for opbygningen.

Kul dvs. kulstof har ikke nogen opbygning, da det er et grundstof. Kul i betydningen trækul, stenkul og brunkul har en sammensætning ikke en opbygning.

Svar #7
15. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak:)

#6 men kul består vel ikke kun af kulstof, men blot primært?

Brugbart svar (0)

Svar #8
15. juni 2015 af Soeffi

Ja, men vær opmærksom på det rent sproglige: sammensætning betyder, at forskellige kemiske forbindelser er blandet sammen; sådan er det med kul. En kemisk forbindelse på sin side er et molekyle eller et gitter af ioner. 

Skriv et svar til: DUMT SPØRGSMÅL! :/

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.