Fysik

Termisk energi

14. juni 2015 af mzs1998 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle.

Jeg skal snart til fysik årsprøve, og jeg skal derfor læse på nogle forskellige former for energi. Nu har jeg læst lidt om mekanisk energi og termisk energi. Det jeg ikke forstår er, at både den mekaniske energi og den termiske energi begge to  er summen af den potentielle energi og den kinetiske energi. Har jeg forstået det forkert eller er det rigtigt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2015 af Jmjohansen (Slettet)

Termisk og mekanisk energi er to "former" for energi. Fx:

Du løfter en hammer op i strakt arm, dermed tilfører du den potentiel energi. Hvis du slipper den, omsættes den potentielle energi til kinetisk energi (bevægelsesenergi). Lad os sige, at du slipper hammeren over en gummiplade. Når hammeren lander vil gummiet bue under kraften fra hammeren, det er et resultat af mekanisk energi der forplantes i gummiet. Men faktisk bliver gummiet også en lille smule varmere (termisk energi). Dermed har du omsat kinetisk energi til en kombination af mekanisk energi og termisk energi, der til sammen summerer til det samme som den kinetiske energi, som igen er den samme som den potentielle energimængde du tilførte hammeren ved at løfte den over jorden.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2015 af Marcusfo (Slettet)

Det skal dog også siges at termisk energi både er kinetisk og mekanisk energi. Mekanisk energi er opbygget af to dele. Den potentielle energi og den kinetiske energi.

Termisk energi og varme kan beskrives efter hvor hurtigt partiklerne bevæger sig i forhold til hinanden.

En ideal enatomig gas ved den absolutte temperatur T, som består af N atomer, har således efter teorien en indre energi U= 3/2N·k·T, idet k er Boltzmanns konstant.


Skriv et svar til: Termisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.