Generelt

Tage 1.g om????

27. juni 2015 af MrJunk (Slettet)

Hej.

jeg er en pige på 17 år der lige har afsluttet 1.g på STX, men med et meget lav gennemsnit, som overvejer tage 1.g. om. Mit gennemsnit ligger nu på 3.8 hvliket er meeeeget lavt... :((( Jeg vil gerne komme ud med et snit mellem 9-10 ud af gymnasiet, men lige nu føles det umuligt. Jeg afsluttede begge mit C-fag med 4, og har 5 A-fag. Havde ikk taget mig sammen i 1.g, og overvejer derfor tage 1.g om, men ved ikke om jeg skal?...

Jeg ved det mit eget skyld, da jeg valgte arbejde, træning og det sociale frem for følge med i skolen, og var også ved at gennemgå et hård tid her i 1.g.

Vil spørge folk med lidt erfaren, om hvad der er bestemt at gøre. Og om det bedst tage 1.g om hvis jeg vil have et snit på 9-10.... Problemet er også at jeg har eksamensangst, så jeg ødelægger ofte tingene for mig selv, når jeg skal op i et fag. Og derfor tænker jeg måske at tage 1.g og taget det som erfaring og klare mig bedre, eller skal jeg bare knokle på i 2.g?? Og er det til grin og ikk pinligt, at man tager 1.g om, når alle ens venner rykker videre.. ://

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juni 2015 af Stats

to 4 taller på første år... Det er der intet i... Du kan stadig få dit pæne snit ^^

Knokle på, på 2. år ^^

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juni 2015 af K92H (Slettet)

Jeg havde selv et meget lavt snit i 1.g, men fik da alligevel et ok gennemsnit til sidst, på trods af nogle lidt uheldige eksamener. Hvis du giver den en skalle, kan du snildt få et højere snit. Du har jo trods alt 2 år til at forbedre dig, så det ville være dumt at tage året om bare for at ændre karakterer i to C fag. Jeg tror bare du vil fortryde det i det lange løb, for det er jo ikke så fedt at se alle ens venner komme videre og få hue på, når man selv går en klasse under. 

Fokuser i stedet på at forbedre dig i dine A fag, da de tæller mere end C fagene, og giv den ekstra meget gas i 3.g til SRP og AT. 

Held og lykke :)


Svar #3
27. juni 2015 af MrJunk (Slettet)

Ja... det mange der siger jeg stadig kan nå at få et høj snit, hvis jeg bare strammer ballerne. Men efter jeg fik 02 i mit DHO følte jeg som om det var umuligt, og var ramt af et følelse af at være håbløs og opgivende... :(( Det ikk rart få dumpet dårlige karakter på én gang på gang.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. juni 2015 af Stats

Hvis jeg skal give et godt råd til at forbedre dine karaktere, så anvend SP. Studieportalen er et fantastisk redskab til at få genopfrisket den viden du har hele tiden får fra skolen.

Hvad jeg hører, det glemmer jeg,
Hvad jeg ser, det husker(genkender) jeg,
Hvad jeg gør, det lære jeg.

                                                                                                   (Citat fra ukendt man i Kina)

Et andet godt redskab er selvfølgelig at snakke med din lærer i de fag du afslutter. (hvis det er samfundsfag. så snak om noget samfundsfagligt som I lige har gennemgået. Det kan være om noget aktuelt som er sket i omverdenen, eller noget du undre dig over. Dette viser at du interessere dig for faget).

Du behøver ikke at læse hver eneste gang, for det regner din lærer heller ikke med.

Det 3 vigtigste er, at række hånden op, hver eneste gang der bliver spurgt om noget, (gør det lige fra starten af året.)

1. Studieportal
2. snak med læreren
3. Ræk hånden op.

Du skal se det som om, at du (dig selv) er et produkt, som du ønsker at sælge. At række hånden op, er lidt ligesom promotion til produktet. At snakke med læreren er også lidt ligesom promotion, men det er også her, du finder ud af, hvilket produkt køberen (=læreren) vil have, og du kan så forme produktet (= dig selv) efter hans præferencer. Studieportalen giver dig de redskaber, til at blive den bedste. Du kan spørge andre til råds hvis der er noget du ikke kan forstå, men du kan også hjælpe andre

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. juni 2015 af K92H (Slettet)

#3

Ja... det mange der siger jeg stadig kan nå at få et høj snit, hvis jeg bare strammer ballerne. Men efter jeg fik 02 i mit DHO følte jeg som om det var umuligt, og var ramt af et følelse af at være håbløs og opgivende... :(( Det ikk rart få dumpet dårlige karakter på én gang på gang.

Det skal du ikke være ked af. Jeg fik 00 i fysik og -3 i matematik i 1.g, men alligevel kom jeg helskindet igennem og fik min hue. Hvis du vil have et godt snit, kan du også godt få det, og så føles det også som om, huen er mere fortjent, når man har kæmpet for den.


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. juni 2015 af OnceUponATime

Måske er STX ikke noget for dig?

Jeg har fortrudt at have taget en STX-uddannelse.

Hvis jeg kunne gøre det hele om, ville jeg enten tage en HF eller en HTX-uddannelse.

Og i dit tilfælde, hvor du har eksamensangst, er HF ikke et godt valg.

Du siger, at du ikke har taget dig sammen i 1.g. Og resultatet er, som du kan se, at du har fået dårlige karakter.

Tag dig sammen. Gør et godt stykke arbejde, og giv iKKE op!!!

I min klasse går der en pige, som fik gode karakterer i folkeskolen. Her i gymnasiet ønskede hun gode karakter, men arbejdede sgu ikke for dem! Og så blev hun ked af, at få dårlige karakter.

Hun var opgivende, gad ikke gøre meget ud af det, og brugte hele sin tid på at græde over, at hun var stresset! Men ønskede og håbede alligevel på 10 og 12! Og ærligtalt.. ALLE er stressede.. Så man fik ikke så meget ondt af hende, og hendes karakterer er derfor selvforskyldt.

Arbejd for det, så skal det nok lykkes! Karaktererne her i 1.g fortæller INTET om dit endelige snit!

Jeg fik 02 i matematik i 1.g til prøven.. Her i 2.g kom jeg både op i mundtlig og skrigtlig og fik hhv. 10 og 12.

I dansk fik jeg 4 i 1.g og afluttede med 10 og 12

Min billedkunstlærer gav mig 7 i 1.g og jeg fik 10 til eksamen. Men opgraderede så faget til B, og fik 12 i årskarakter og 12 til eksamen.

Men jeg arbejdede for det, og jeg var stresset og jeg opgav tusindevis af gange, men jeg kæmpede stadig videre! Gør du det samme!! Jeg tror på dig!


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. juni 2015 af MaibritG

Mit bud vil også være at du skal få arbejdet med din eksamensangst. Det bliver ikke bedre på de videregående uddannelser.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Tage 1.g om????

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.