Matematik
Algebraiske og nuneriske metoder
Hej alle. Jeg skal lave en matematik aflevering til i næste uge og jeg har fået en opgave hvor man skal forklarer forskellen på algebraiske metoder og numeriske metoder. Er selv i tvivl om hvad forskellen er så ville høre om der var nogle af jer der kunne forklare mig det. På forhånd tak.
Svar #2
03. september 2015 af peter lind
Numeriske metoder betyder, at du laver iterationer. Du starter med et eller andet gæt, Ud fra en beregningsmodel foretager du et nyt gæt o.s.v. indtil du er tilstrækkelig tæt på resultatet.
eks. kvadratroden af 2.
Da 12 < 2 < 22 må kvadratroden ligge mellem 1 og 2. Du gætter nu på et tal midt i mellem altså 1,5
1,52 = 2,25 altså for stort. kvadratroden må ligge mellem 1 og 1,5
Du gætter derefter på et resultat mellem 1 og 1,5 altså 1,25. 1,252 < 2 så kvadratroden ligger mellem 1,25 og 1,5. Sådan fortsætter du til du er tæt nok.
Algebraisk regner man nøjagtig for eks.ved at løse en 2. gradsligning.
Der findes numeriske metoder til at løse ligninger Newton-Raphson (hvis du kender den) til at integrerer for eks. Simpsons metode, løse differentialligninger o.s.v.
Svar #4
04. september 2015 af SuneChr
En iteration er typisk af formen
an + 1 = f (an)
Funktionsværdien benyttes som argument for den efterfølgende funktionsværdi, ... ... ...
Kan også være komplekse tal. Fraktaler er, i princippet, genereret på den måde.
Svar #5
04. september 2015 af peter lind
Min forklaring i #2 dækker ikke numeriske metoder til at løse lineære ligninger og andre lignende problemer. I princippet kan man finde den nøjagtige løsning; men gør det i praksis kun med særlige ligninger på grund af afrundningsfejl.
Man må nok snarere sige man har nogle numeriske inddata. Disse behandles med en algoritme eller iteration og ud kommer (normal tilnærmede) løsning(er) eller meddelelse om at der ikke er nogen løsning
Skriv et svar til: Algebraiske og nuneriske metoder
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.