Fysik
Resistans afhængighed af temperaturen
Hej.
Jeg er i gang med en fysik opgave, som jeg ikke helt er med på.
Opgaveformulering lyder på:
Resistansen i en lille spole af kobbertråd målles med et ohmmeter. En varmeplade med indbygget magnetomrør varmer et vandbad og dermed kobbertråden op. Under opvarmningen noteres 8-10 sammenhørende vlrdier af temperatur t og resistans R.
Forsøget kan være lidt drilagtigt. Fx er det svært at sikre, at alle dele af tråden hele tiden har samme temperatur. Her følger derfor et sæt data, man kan arbejde med, hvis man selv ikke vil udføre forsøget eller det mislykkes.
a. Benyt regression til at undersøge sammenhængen mellem t og R. Hvilken type sammenhæng er der tale om?
b. Hvad er resistansen i tråden ved 0*C?
c. Hvad er trådens temperaturkoefficient?
Indtil videre har jeg fået fat på, at det er følgende formel man skal bruge.. R = R0(1+∂*t) Men jeg forstår det ikke helt.. Jeg har vedhæftet datasættet og metallernes egenskaber.
Håber jeg kan få lidt hjælp.
På forhånd tak.
Svar #2
07. september 2015 af hesch (Slettet)
a. Benyt regression til at undersøge sammenhængen mellem t og R. Hvilken type sammenhæng er der tale om?
Det var dog et mærkeligt spørgsmål. Man har sammenhængen: Rt = R0( 1 + αt ), der er en lineær sammenhæng. Skulle man ved regression på forsøgsdata komme frem til en anden sammenhæng, må det det vel skyldes at man har lavet regression på sine målefejl. Hvad kan man lige bruge det til?
Gid dette regressionsvanvid snart fik en ende.
Men svar på dit spørgsmål:
- Sammenhængen er lineær.
- Temperaturkoefficienten er hældningen på den re-grassat-erede graf.
( Den kan på din lommeregner være udtrykt ved: y = ax + b , hvor α så er lig med a ).
Skriv et svar til: Resistans afhængighed af temperaturen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.