Kemi
substituttions reaktion
a) subsitution af et hydrogenatom med et chloratom i 2-methylbutan, idet reaktione foregår ved det tertiære carbonatom. (reaktanten er dichlor)
- Jeg forstår godt hvordan man substituere, men jeg har svært ved at forstå, hvilken forskel det gør når det er på det tertiære carbinatom? Skal man så subtituere 3 gange?
første runde har jeg blot fået:
C5H12 + Cl2 --> C5H11Cl + HCl
- Er dette forkert, hvis reaktionen sker på den tertiære? Eller er der noget helt andet?
Svar #1
28. september 2015 af Heptan
Man skal kun substituere én gang. C5H11Cl er den rigtige empiriske formel, men der findes mange molekyler med formlen C5H11Cl, så måske har du lyst til at specificere hvilken isomer der dannes: CH3CH2C(CH3)ClCH3
Svar #2
29. september 2015 af pvmnr (Slettet)
okay, så det gør ingen forskel ved at substitutionen sker på en tertiære carbinatom? Så det har kun betydning for hvordan man skriver det op? :D
Svar #3
29. september 2015 af Heptan
Jo, det gør en stor forskel! Den sidder jo et andet sted ... hvis substitutionen skete på et sekundært carbonatom ville den jo sidde på det carbonatom der var sekundært ... Det har også betydning for molekylets kemiske/fysiske egenskaber.
Svar #4
29. september 2015 af pvmnr (Slettet)
JA OKAY! :D så hvis det havde været på den sekundære, så havde den heddet: CH3CH(Cl)CH(CH3)CH3?
Skriv et svar til: substituttions reaktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.