Kemi
exoterm reaktion
Hej kemieksperter.
jeg har brug for hjælp til følgende spg
Giv nogle eksempler på anvendelse af exoterme- og endoterme- reaktioner.
Exoterme reaktioner kan være farlige – find på eksempler.
Det eneste jeg har fundet frem til er at endoterm bruges til fx kuldeposer. Jeg kunne ikke finde mere. Er der nogen der kan hjælpe?
Tak på forhånd
Svar #1
27. oktober 2015 af Heptan
- Der finde også lommevarmere.
- Knaldgas er reaktionen
O2 + 2 H2 → 2 H2O (exoterm)
som desuden også er en forbrændingsreaktion.
- Alle forbrændingsreaktioner er exoterme. Fx
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O (exoterm)
Svar #2
27. oktober 2015 af KemiErSvært (Slettet)
Tak for så hutigt svar Heptan.
Kunne du muligvis komme med eksempler fra exoterme reaktioner i hverdagen som kan være farlige?
desuden hvorfor kan jeg ikke finde noget om lommevarmere på nettet?
Svar #3
27. oktober 2015 af 123434 (Slettet)
En exoterm reaktion afgiver varme til omgivelserne.
En ufuldstændig forbrænding, som er exoterm, kan være farlig. Der er ikke nok ilt og varme tilstede og der dannes vand, CO2 samt kulilte/carbonmonoxid ved en ufuldstændig forbrænding. Carbonmonoxid/kulilte ligner den hæmoglobin på overfladen af de røde blodlegemer, der transporterer ilt med blodet. Kulilte og hæmoglobin minder om hinanden rent kemisk. Kulilte binder sig til hæmoglobinen og blokerer for denne. Da hæmoglobinen ikke længere kan transportere iltet blod rundt i kroppen, vil der opstår iltmangel
Derfor er det farligt at grille indenfor
Svar #4
27. oktober 2015 af Heptan
De fleste forbrændingsreaktioner kan være farlige, hvis de forløber hurtigt, da de danner det vi kalder en (kemisk) eksplosion. Fordi der bliver udviklet varme, følger det af idealgasligningen (pV = nRT), at trykket p bliver større når temperaturen T bliver større. At trykket p hurtigt bliver større, svarer til at der sker en eksplosion.
Se også #3.
Svar #5
28. oktober 2015 af LilanKahn (Slettet)
En motor i en bil bliver drevet af Exoterme reaktioner.
Skriv et svar til: exoterm reaktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.