Kemi

Hvad menes med koefficient? (Afstem reaktionsskema)

09. november 2015 af diskoler (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvad er en koefficient i kemi-sammenhæng? 

Jeg forsøger at lære, hvordan man afstemmer reaktionsskemaer, men jeg ved ikke hvordan det skal forståes. "Afstemningen sker ved at sætte passende koefficienter foran formlerne." - men hvad betyder det? Hvad skal jeg vide for at jeg kan finde ud af, at afstemme reaktionsskemaer?


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. november 2015 af 123434

Afbrænding af Methan

Det er en fuldstændig forbrænding. Til at afbrænde methan skal vi have ilt tilstede. Vores produkter er CO2 og H2O. Så vi ved altså, at der dannes kuldioxid og vand

CH4+O2→H2O+CO2

Sådan forløber reaktionen, men den er ikke afstemt

På venstre side har vi 1 C, 4 H'er og 2 O'er. På højre side har vi 2 H'er, 3 O'er og 1 C. Vi skal have lige mange af hvert grundstof på begge sider af reaktionspilen

Da vi kun har 2 H'er på højre sider og 4 H'er på venstre side, indsætter vi koefficienten 2 foran H2O

CH4 +O2→2H2O+CO2

Antallet af H'er det samme på begge sider af reaktionspilen, men nu er O i ubalance. Vi har 2 O'er på venstre side, og 4 O'er på højre side. Vi indsætter koefficienten 2 foran O2. Så har vi nemlig 4 O'er på begge sider af reaktionspilen

CH4+2O2→2H2O+CO2

Nu er der 1 C, 4 H'er, 4 O'er på venstre side og 4 H'er, 4 O'er og 1 C på højre side. Reaktionen går op, vi har afstemt den

Koefficienter er altså de tal, som man sætter foran en forbindelse for at der opstår ligevægt på begge sider af reaktionspilen


Skriv et svar til: Hvad menes med koefficient? (Afstem reaktionsskema)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.