Fysik
HFI Relæ summer
Et hfi relæ summer/banker. Tilsluttet komfur-gruppe. Kan det forårsage større strømregning?
Svar #2
12. november 2015 af LilanKahn (Slettet)
Ja, er det noget du kommer til at liggemærke til? nok ikke
Svar #3
14. november 2015 af Vril1 (Slettet)
Begge dele.
Opgave for personlig tilfredsstillelse! Og rent praktisk.
Har i en tidligere lejlighed haft samme problem, hvor jeg kunne stille summelyden i bero, simpelthen ved, at tænde og slukke relæet ved hovedafbryderen. Jeg lod det brumme i en mdr's tid og i denne periode steg strømregningen 150 kr.
I det nye hus er det dog et større komfur, der er tilsluttet. derfor min bekymring, hvis det bliver et større beløb. men det er da en interressant problemstilling for en "ikke" expert på dette område.
Svar #4
14. november 2015 af hesch (Slettet)
#3: Gængse vekselstrømsrelæer med bryde/slutte-kontakter brummer grundet at strømmen gennem spolen, der tiltrækker åget, passerer gennem en nulgennemgang. Derfor brummeriet.
HFI-relæer tiltrækker ikke noget åg under normaldrift, så det er ikke derfor det brummer/banker.
Fejlen kan skyldes at en vinding i relæspolen har løsnet sig, og derfor vibrerer og banker mod nabovindingen. Dette kan på sigt bevirke at isolationen på vindingen bankes i stykker, hvilket bevirker en kortslutning mellem to vindinger. Herved vil HFI-relæet fejlagtigt måle en fejlstrøm og vil gentagent koble ud (på en skærtorsdag). Derfor må du vente til om mandagen på at få udskiftet HFI-relæet.
Husk at et HFI-relæ ikke er en irriterende effktforbruger, men en sikring mod personfarlige fejlstrømme og mulig opståen af brand.
Husk at HFI-relæet ikke er en irriterende effektforbruger, men en sikring mod personfarlige fejlstrømme og mulighed for opståen af brand.
Derfor mit spørgsmål i #2 vedr. opgave/hjemmerelæ.
Hvis jeg var dig ville jeg se at få skiftet relæet: Det må ikke stå og brumme. Du kan sætte dig ind i hvordan et HFI-relæ virker.
De 150kr./mnd. grundet brummeriet kan du godt glemme. Det har intet med brummeriet at gøre. Det svarer jo til et forbrug på omkring 100W, hvilket vil bevirke at dit HFI-relæ bliver temmelig varmt (lugtbart). Du har nok haft mere lys tændt for nu at kunne holde øje med brummeriet :)
Svar #5
14. november 2015 af hesch (Slettet)
PS: Husk at et HFI-relæ ikke er en irriterende effektforbruger, men en sikring mod personfarlige fejlstrømme og mulighed for opståen af brand.
( Har du hjemmeboende børn ? )
Undskyld gentagelsen af det ovenstående: Noget gik galt i SP's editor.
Svar #6
14. november 2015 af Vril1 (Slettet)
Tak for dette svar. Det var forøvrigt et ældre relæ i den gamle lejlighed, et af dem, der var indbygget i en sort, jeg tror nok det kaldes bakkelit, plasticformat på ca 12x10x10cm.
Det nye er mindre og gråt, men, ja det er varmt at røre ved og giver en svag lugt.
Så jeg vil straks tage dit råd til følge...... Og Ja....
Skriv et svar til: HFI Relæ summer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.