Matematik

Komplekse funktioner

06. december 2015 af ChenYing (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.
Er det korrekt forstået at, e^i(kx-wt) er det samme som cos(kx)-isin(wt) ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2015 af AskTheAfghan

e = cos(φ) + isin(φ), φ ∈ R. Sæt φ = kx - wt, og tjek selv.


Svar #2
06. december 2015 af ChenYing (Slettet)

Det ser vel fornuftigt ud i så fald?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2015 af peter lind

Nej det gør ej. Hvis du skal erstatte φ i cos(φ) med kx-wt hvad får du så ?


Svar #4
06. december 2015 af ChenYing (Slettet)

så det bliver det vel til cos(kx-wt). Jævnførte dog bare med denne video, da han vel kommer frem til det samme? dog skal der være + mellem cos og isin. https://www.youtube.com/watch?v=R4KdZ93BrZM&index=2&list=PL04722FAFB07E38E1


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2015 af peter lind

så mangler du bare det tilsvarende udtryk for sinus delen


Svar #6
06. december 2015 af ChenYing (Slettet)

Tror ikke helt jeg forstår. Passer det ikke at psi(x,t)=e^i(kx-wt) er det samme som psi(x,t)=cos(kx-wt)+isin(kx-wt) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. december 2015 af peter lind

jo; men det var jo ikke det du havde i #0


Skriv et svar til: Komplekse funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.