Biologi

Metabolisk syndrom - sammenhænge

08. december 2015 af JulieW99 - Niveau: B-niveau

Hej alle.

Pt. har vi om det metaboliske syndrom, eller diabetes, og det er vanvittigt spændende. Jeg er selvfølgelig endt op med en helt masse notater, til ting der har noget med det at gøre(og som jeg godt er med på.)

Mit problem er dog at sætte alt sammen i f.eks. en mindmap, så jeg kan se hvordan de forskellige emner/ting/begreber hænger sammen. Det vil jeg meget gerne have hjælp til. Jeg har nemlig brug for at kunne se sammenhænge mellem det hele, i stedet for bare at vide, nå, det her har noget med det metabolske syndrom at gøre.

Min lærer er ikke til meget hjælp.

På forhånd tusind tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2015 af DrNielsen

Så hvad kunne du helt præcist tænke dig hjælp til? :-)


Svar #2
08. december 2015 af JulieW99

Jeg vil rigtigt gerne have hjælp til at lave en mindmap, så det også er visuelt for mig hvordan tingene vi har arbejdet med, hænger sammen. :)

Evt. i stil med dette, som jeg har gjort et ynkeligt forsøg på - uden at vide om det hænger sammen på denne måde.

http://imgur.com/J6KRzqO

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2015 af DrNielsen

Ok ja, jeg forstår.

Hvis du kan få formuleret konkrete spørgsmål, skal jeg gerne være til hjælp :-)


Svar #4
08. december 2015 af JulieW99

Super. Jeg ved ikke om jeg kan formulere konkrete spørgsmål, og derfor lavede jeg egentligt mindmap'en. Hvis det giver mening vil jeg meget gerne have visualiseret sammenhængen mellem alle "begreberne". Altså, hvad der hænger sammen med hvad, og hvad der medfører hvad.

Jeg ved det er meget abstrakt. Mit problem er lige nu, at der er rigtigt mange begreber og ting jeg skal forholde mig til, i forhold til det metabolske syndrom.

Et prøvet formuleret spørgsmål: Hvordan hænger insulinresistens, åreforkalkning, transport af glukose og incretin-effekten sammen, hvis den skal visualiseres? F.eks. via en mindmap? :)

Jeg er godt klar over det alt sammen hænger sammen på en eller anden måde, men jeg kan bare ikke finde sammenhængen.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. december 2015 af over9000

Ved ikke om det her hjælper, men har lavet dig et flowchart. Forsøgte at indkorporere nogle af dine begreber, men de er ikke allesammen med. Åreforkalkning og musklernes interleukiner må du selv skrive på (det er primært relevant ift diabetes type II) 

Vedhæftet fil:IMG_1194.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. december 2015 af LubDub

Langerhanske øer :=)


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. december 2015 af over9000

haha - ja, Beta-cellerne i de langerhanske øer. 


Skriv et svar til: Metabolisk syndrom - sammenhænge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.