Matematik
Rumfang af portkasse, omskrivning af formler
Jeg har forsøgt at løse en opgave hvor jeg skal lave en formel for rumfanget til en postkasse.
Hele opgaven står skrevet i vedlagte dokument, hvor jeg også har forsøgt at løse den. Dog kan jeg ikke nå frem til det rigtige resultat. Er der nogen der kan spotte hvor jeg har lavet en fejl?
Svar #1
16. december 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
Postkassen består af en kasse på 2r * h * 10r samt en cylinder med radius r og længde 10r (som er skåret over i to halve)
Rumfanget af kassen er
2r * h * 10r
Rumfanget af cylinderen er
πr2 * 10r
Samlet rumfang:
V = 2r * h * 10r + πr2 * 10r = 10r2 ( 2h + πr)
Kassens 2 endeflader har hver arealet 2r * h. Kassens forside og bagside har hver arealet h * 10r. Cylinderens krumme overflade har arealet 2πr * 10r. Cylinderens 2 endeflader har hver arealet πr2. I alt har vi
O = 2 * 2r * h + 2 * h * 10r + 2πr * 10r + 2 * πr2 = 24hr + 22πr2 = 5000
Så skal du bare isolere h og indsætte i formlen for V, som du også har gjort.
Svar #2
16. december 2015 af Omeleth (Slettet)
Okay, det har jeg prøvet nu, og det går mindsanten op. Det forstår jeg bare ikke, da jeg var sikker på at arealet af en cirkel udregnes ved A = r2*π*4
Jeg kan se du har udeladt at gange med 4 de gange du beregner det (cylinderens rumfang, samt endens areal), og det var jo også det rigtige svar.
Så er det mig der tager helt fejl? Synes det giver mening at det skal ganges med 4, da r2 giver arealet af et kvadrat med siden r, og π fjerner det stykke der ikke hører med cirklen. Det skal så ganges med 4 for at få hele cirklen
Svar #3
16. december 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
Arealet af en cirkel er A = πr2. Du tænker måske på at hvis man bruger diameteren i stedet for radius, så er formlen A = π/4 * d2
Svar #4
16. december 2015 af Omeleth (Slettet)
Jeg må have læst forkert og brugt formlen for overfladen af en kugle i stedet for.
Men mange tak for hjælpen i hvert fald :)
Skriv et svar til: Rumfang af portkasse, omskrivning af formler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.