Fysik
Inertimoment for rektangulær plade ved dobbeltintegral
Jeg skal udlede en formel for inertimomentet for en rektangulær plade, men jeg er gået helt i stå. Nogen der kan hjælpe?
Eller evt. ved hvad inertimomentet for en rektangulær plade med rotationsakse vinkelret på planen igennem massemidtpunktet?
Svar #1
17. december 2015 af hesch (Slettet)
#0: Hvis du googler kan du finde et link som dette:
https://da.wikipedia.org/wiki/Inertimoment#Inertimoment_for_visse_homogene_legemer
Men det var jo ikke det du skulle. Definitionen på inertimoment hedder:
J = ∫ r2 dm
Opdel pladen på snedig vis i strimler, substituer dm og beregn inetimomentet algebraisk. Så har du formlen.
Svar #2
17. december 2015 af 12432534t3 (Slettet)
Ja det ved jeg. Jeg har også fundet at inertimomentet skal give I= (M/12)*(4l2+b2)
Jeg ved at ligesom på sædvanligvis skal jeg finde densiteten pr. fladeareal, hvilket må være
ρ=M/(l*b)
dog kan jeg ikke se mig videre end dette.
Kunne du evt. vise hvordan jeg starter udledningen?
Svar #3
Hvis du lægger pladen med målene a×b ind i et x,y-koordinatsystem, med pladens centrum i origo, og integrerer over den fjerdedel af pladen, der ligger placeret i 1. kvadrant, får du noget, der ligner

M/(a*b) er pladens densitet, ρ.
x2 + y2 = r2.
ρ * dydx = dm.
Højresiden af ligningen udgør 1/4 af inertimomentet.
Svar #5
Du foretager integrationen, først inderste integrale og derefter yderste. Jeg har ikke regnet efter om det kommer til at passe - men krydser fingre.
Har du problemer med at integrere?
Svar #6
17. december 2015 af 12432534t3 (Slettet)
Ja, har sat og kigget på det alt for længe kan slet ikke få det til at hænge sammen lige nu. Det der dobbelt integraler er alt for nyt for mig.
Ville virkelig sætte pris på, hvis du gad regne den for mig.
Skriv et svar til: Inertimoment for rektangulær plade ved dobbeltintegral
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.