Biologi

Arvelige egenskaber

28. december 2015 af camillasp5 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

jeg har lidt problemer med en biologi rapport håber i kan hjælpe!!

jeg har følgene spørgsmål...

hvad er fænotyper og genotyper + forskellen ??

hvad er Dominant og  reassiv (gener) + forskellen??

håber i vil hjælpe mig 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2015 af Mikail2730

Altså

Fænotyperne: er ligesom det, man kan se ved, ehm fotografering, vejning... "Fænotyperne" er afhængige af miljø, fx. kan er lands levestandard fobedres, og befolkningen kan måske vokse med 20 cm. i gennemsnit.

Mens genotyper er påvirkninger på arveanlæg, og alt det indre.

Altså fænotypen er "summen" af det observerbare, mens genotype er "summen" af det nedarvede.

Det kam fx. være at sim far har et sådan antal gener, kromosomer, mens din bor har nogle andre, og det har en påvirkning på done gener, måske for du en sygdom, eller måske bliver dj højere, får blå øjne? Det kan jeg ikke sige helt specifikt, men så er vi ide i genotyper. :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. december 2015 af Mikail2730

Undskyld stavningen, det er Google auto correct, ??

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. december 2015 af Mikail2730

Dermed de dominate... Kan du gå ind og læse om, der står en masse gode forklaringer. :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. december 2015 af Eksperimentalfysikeren

Svaret i #1 er desværre ikke korrekt.

Genotypen er det, der er kodet ind i generne. F. eks. kan ærteplanter have et gen for hvide blomster eller røde blomster.

Fænotypen er den fremtræden, generne giver anledning til. Da ærteplanterne har et geneksemplar fra hver af orældrene, kan der optræde tre muligheder:

          Genotype:

      Rød, Rød     Rød,Hvid     Hvid, Hvid

          Fænotype:

     Mørkerød     Lyserød       Hvid.

Ser man på blå - Brune øjne hos menesker, er der et lidt andet mønster. Man plejer at angive blå med lille b og brun med stort B:

       Genotype:

       bb          Bb          BB

       Fænotype:

      blå          Brun       Brun

Der er ikke nogen mellemting svarende til de lyserøde ærteblomster. Man siger, at Brun er dominerende, mens blå er recessiv.

Se mere detailleret på:

https://da.wikipedia.org/wiki/Allel


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. januar 2016 af Mikail2730

Det med fænotyper har jeg ikke så meget forstand på, men jeg vil mene at jeg formulerede mig på en lidt anderledes måde angående genotyper, men jeg vil ikke sige det var forkert. Der står i min konklusion, at genotypen er det nedarvede, altså det indre, du kam fx. som du nævnte have et gen fra din mor der giver dig blå øjne, og et dominant gen fra din far som giver dig brune øjne.....

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. januar 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har set lidt nærmere på det. Din omtale af fænotyper stemmer med det, jeg har fundet på nettet.

For genotype læser jeg det som det der bestemmer generne, men det er det, generne bestemmer.

#2

Jeg vil råde dig til at slå auto correct fra. Det har jeg selv gjort ud fra den tanke, at fejl i den tekst, jeg afleverer skal komme fra mig og ikke fra et program. Et af de mere særprægede tilfælde, jeg har hørt om, var en brugervejledning, hvor ordet "bruger" overalt var udskiftet med "burger".


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. januar 2016 af Mikail2730

Ved du hvor man kan slå det fra, det er meget generende, især når den udskifter det med udenlandske ord.

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. januar 2016 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg husker skal man ind under Formater -> Autokorrektur.


Skriv et svar til: Arvelige egenskaber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.