Debat

Depression og spiseforstyrrelse - råd?

29. december 2015 af JulieW99

Før I beder mig få hjælp - det gør jeg allerede.

Hej SP.

Jeg har i snart to år bøvlet med tendenser til depression, og i omkring et år nu kæmpet med anoreksi. Det tager egenerelt rigtigt meget af mit overskud, og da det er blevet slemt igen, er jeg ufatteligt træt. Derfor vil jeg gerne bede om eventuelle råd til at få lavet noget, og få mit overskud tilbage(i hvert fald bare lidt)

Det er ikke optimalt ikke at kunne lave noget overhovedet, når der både er afleveringer og lektier i ferien. Mit snit er dog glimrende, så jeg har ikke lyst til at droppe ud af 1.g.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. december 2015 af 123434

Søg læge-og psykologhjælp så du kan få det bedre. Når man kæmper med psykisk sygdom er det naturligt, at man ikke har et særligt stort overskud. Når du får det bedre, vil du opleve større overskud.

Svar #2
29. december 2015 af JulieW99

Som jeg skrev øverst oppe - jeg får allerede hjælp. Men på trods af hjælp kan man stadig godt have perioder hvor det er værre end "normalen" man sidder fast i.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2016 af Therk

Nu er du i en situation, som jeg (heldigvis) aldrig har været i, så mine forslag hjælper dig måske ikke så meget, som de hjælper mig, og det kan sagtens være du allerede selv følger dem. Om ikke andet, så spørger du om måder at genvinde energioverskud, og til det har jeg held med følgende:

1) Jeg spiser mange gange om dagen. Mine måltider er aldrig store, men hyppige. Jeg har altid frugter, nødder, figner el.lign. med ned på læsesal. Jeg fraholder mig fra sakkarose-indholdende varer som chokoladebarrer, slikposer etc. samt chips. Det er inspireret af nærmest alle kostråd, der siger "spis sundt".

2) Jeg dyrker motion minimum dagligt. Jeg sørger for altid at være i kalorieoverskud før træning og for at genopfylde depoter kort tid efter. Kosten her hjælper til at øge mit energiniveau af træning, i stedet for at blive træt. Det er inspireret af elitesportsudøvere.

3) Jeg drikker kaffe.Et par kopper om dagen. Der er generel konsensus om at kaffe er sundt og er godt for helbredet. Jeg har elendig erfaring med energidrikke, da jeg taber koncentration af de store mængder sukker, men kaffe giver det koffeinskud, der holder min energi oppe, specielt efter de større måltider. Det hjælper mig selvfølgelig her at jeg synes kaffe smager godt :)

4) Drik vand. Drik masser af vand. Langt de fleste undersøgelser viser at det ikke bare er vigtigt og sundt, men hjælper på fx dine symptomer.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. april 2016 af LubDub

                 mh.t. depression og spiseforstyrrelsen kan jeg ikke hjælp,
                 men motion plejer at kunne booste ens energiniveau =)


Skriv et svar til: Depression og spiseforstyrrelse - råd?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.