Matematik
Optimerings opgave - Hjælp
Opgaven lyder:
Med hvilke mål skal en cylinderformet blikdåse laves når den skal indeholde 400 ml og have mindst mulig overflade (2 decimaler)
Dåsen skal have både bund og låg
Facit er:
r=3,99 og h=7,99 (står i bogens facitliste)
Nogen der kan hjælpe til hvordan jeg griber dette an?
Svar #3
17. januar 2016 af AskTheAfghan
V(r,h) = πr2h og A(r,h) = 2πr2 + 2rπh (hvorfor?)
Da der skal gælde V(r,h) = 400, så finder vi højden h = 400/πr2.
Dermed er A(r) = 2πr2 + 2rπ(400/πr2).
Løs lign. A '(r) = 0 mht. r. Løs lign. V(h) = 400 mht. h med den fundne r.
Svar #4
17. januar 2016 af carolinelba (Slettet)
Har problemer med at finde ud af hvad A'(r) = 0 er .. Kan du fortælle mig resultatet ?
Svar #5
17. januar 2016 af AskTheAfghan
#4 Du skal differentiere A(r) først. Resultatet er som det står på dit facit.
Edit: Jeg kan se du har kopieret problemformuleringen fra her og her. Det går ikke med at finde svaret, når du selv ikke forstår. Undgå med at oprette en ny bruger hver gang du spørger om hjælp på SP.
Svar #6
18. januar 2016 af Soeffi
#0 Det kommer an om du skal udlede formlen for det optimale forhold mellem radius og højde eller ej. Et svar kunne være:
Den mindste overflade for en cylinderformet dåse med et givet rumfang fås, når h = 2·r.
Man indsætter derfor h=2·r i formlen for rumfang og får: V = h·π·r2 = (2·r)·π·r2 = 2·π·r3. Her er r den optimale radius for en dåse med det pågældende rumfang. Da V = 400 mL = 400 cm3 får man for radius: 2·π·r3 = 400 cm3 => r = 3√(400/(2·π) cm3) = 3,99 cm. Heraf følger, at h = 2·3,99 cm = 7,99 cm.
Skriv et svar til: Optimerings opgave - Hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.