Matematik

Mængder

31. januar 2016 af gariban - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP.

Undskyld dobbelpost, men forrige tråd har mistet sin aktuelietet, så jeg laver en ny tråd..

"Lad X være en mængde og f : X → X en afbildning. Lad A ⊆ X. Afgør om hvert af følgende udsagn er rigtigt generelt, og giv et bevis for de rigtige udsagn. Giv et modeksempel for hvert af udsagnene som ikke er generelt rigtig."

a) f (f−1(A)) ⊆ A.

b) f (f−1(A)) = A.

c) f−1(A) = A ⇔ f(A) ⊆ A og f−1(A) ⊆ A

Jeg håber jeg kan få hjælp. Beklager dobbeltpost, men jeg ønsker flere lektiehjælpere skal se tråden.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 af VandalS

a)

Lad y være et vilkårligt element i A. Der er da to muligheder: enten tilhører y værdimængden for f, eller også gør det ikke. I det første tilfælde gælder der per definition og per antagelse at $f^{-1}(y) = \{ x \in X | f(x) = y \} \to f( f^{-1}(y)) = y \in A$. I det andet tilfælde gælder der at da $f^{-1}(y) = \emptyset \to f( f^{-1}(y)) = \emptyset \subseteq A$ da $f(\emptyset) = \emptyset$. Dermed har vi vist at for et vilkårligt element $y \in A$ gælder der at $f ( f^{-1}(y)) \in A$, så $f ( f^{-1}(A)) \subseteq A$.

Alternativt kunne vi, hvis vi springer lidt let henover detaljerne, også have brugt nogle sætteoretiske regneregler til at skrive $f ( f^{-1}(A)) = f ( f^{-1}(A_1 \sqcup A_2)) = f ( f^{-1}(A_1)) \sqcup f ( f^{-1}(A_2)) = A_1 \cup \emptyset \subseteq A$, hvor $A_1$ er den del af A der tilhører værdimængden for f og $A_2$ er den del der ligger udenfor værdimængden.

b)

Generelt er dette ikke sandt. Ovenfor viste vi at $f ( f^{-1}(A)) = A_1$, hvor $A_1$ er fællesmængden mellem A og værdimængden for f. Hvis $A_1$ derfor er strengt mindre end A gælder ligheden ikke. Hvis vi eksempelvis lader $X = A = \{1,2\}$, $f(1) = 1$ og $f(2) = 1$ har vi at $f( f^{-1}(\{1,2\})) = {1} \subset A$. Bemærk at b) er sand hvis f er surjektiv eller A er en delmængde af værdimængden for f, for da er $A_2 = \emptyset$.

c)

Generelt ikke sandt. Genbrug eksemplet fra før med $A = {1}$. Så er $f^{-1}(A) = \{1,2\} \neq A$.

- Jacob


Svar #2
01. februar 2016 af gariban

c)

Generelt ikke sandt. Genbrug eksemplet fra før med $A = {1}$. Så er $f^{-1}(A) = \{1,2\} \neq A$.

I forrige eksempel var A={1,2}. Det kan da ikke bruges


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2016 af VandalS

Ja, det er mig der er lidt sjusket med formuleringen. Genbrug f men lad A = {1} i stedet for {1,2}


Svar #4
01. februar 2016 af gariban

#3

Ja, det er mig der er lidt sjusket med formuleringen. Genbrug f men lad A = {1} i stedet for {1,2}

Det var det jeg tænkte :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. februar 2016 af SådanDa

Men dette er da ikke et modeksempel til c) ?

f-1(A)={1,2}≠A er rigtigt, men det er jo også tydeligt at f-1(A)={1,2}⊄A, så betingelsen er jo ikke opfyldt?

Eller har jeg stirret mig blind på det?


Svar #6
01. februar 2016 af gariban

Fordi udsagnen er falsk, behøver man så ikke at bekymre sig om f(A) ⊆ A og f−1(A) ⊆ A (i opgave c, stadigvæk?)


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. februar 2016 af SådanDa

f-1(A)=A <=> f(A)⊆A og f-1(A)⊆A

"=>"

antag at f-1(A)=A, da gælder f-1(A)⊆A åbenlyst og A=f-1(A) => f(A)=f(f-1(A))⊆A pr. opg. 1)

"<="

Antag at f(A)⊆A og f-1(A)⊆A.

f(A)⊆A => f-1(f(A))⊆f-1(A)⊆A, (det sidste pr. antagelse.

Det kan vises at A⊆f-1(f(A)) på nogenlunde tilsvarende måde som a). altså har vi at:

A⊆f-1(f(A))⊆f-1(A)⊆A, eller f-1(A)=A.

Jeg vil mene udsagnet er sandt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. februar 2016 af VandalS

Ah, jeg gik ud fra at det bare var $f^{-1}(A)=A$ der skulle modbevises. Hvis der er ækvivalensen af de to udtryk i c) der skal bevises/modbevises har jeg gjort det på præcis samme måde som i #7. Den største udfordring er så at vise at $A \subseteq f^{-1}(f(A))$ er sandt, ellers er resten rimelig ligetil.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. februar 2016 af SådanDa

Så er jeg også enig :)


Skriv et svar til: Mængder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.