Biologi

Alkohol, "Den døde kvinde"

25. marts 2016 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med en opgave, som jeg umiddelbart tror jeg har styr på. Men jeg vil gerne sikre mig, eftersom jeg ikke er faldet over sådan en type opgave førhen:

"En kvinde er fundet død i sin lejlighed liggende på sengen. Ved sengebordet står en drink. Man undersøger drinkens indhold og tager en blodprøve fra kvinden - blandt andet for at undersøge hendes alkoholpromille 1. Kvinden, der vejer 59 kg, viser sig at have en alkoholpromille på 1,7 ‰. 1 ‰ svarer til 1,0 g ethanol per kg kropsvæske. En normal genstand indeholder 12 g ethanol, og det antages, at kropsvæsken har en densitet på 1,0 g/mL.

1. Beregn, hvor mange hele genstande kvinden som minimum har indtaget, idet det antages, at 60 % af kropsmassen hos kvinder udgøres af væske."

Min tanke har været først at finde 60% af kropmassen. Vi kender den fulde kropsmasse til at være 59 kg:

(59/100)*60 = 35.4

Dernæst, idet vi ved at 1 promille = 1.0 gram ethanol og at alkoholpromillen blev fundet til 1.7...

35.4*1.7 = 60.18

Herfra dividere dette 12, for at få antal genstande:

60.18/12 = 5.015

Resultatet heraf er at der skal 5 hele genstande til. Jeg er dog meget meget usikker ift. hvad jeg skal bruge informationen om kropsvæskens densitet til.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2016 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Er der flere spørgsmål i opgaven? Måske skal du bruge det der.


Skriv et svar til: Alkohol, "Den døde kvinde"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.