Kemi

kemi 1

26. marts 2016 af LailaAriana - Niveau: B-niveau

Hjælp søges, kan simpelthen ikke finde ud af det, og jeg har virkelig lidt tid tilbage inden jeg skal aflevere, jeg sidder med det nu, men kan ikke finde ud af det, tak på forhånd.

Jern(II)oxid kan reagere med carbon efter følgende reaktionsskema:

FeO(s)+C(s) --> CO(g)+Fe(s)

ved et eksperiment blandes 100g FeO med 50g C.

a) vis ved beregning, at 100g FeO ikke er ækvivalent med 50g C.

b) Beregn massen af den mængde CO, der teoretisk kan dannes ved den viste reaktion, idet man blander 100g FeO med 50g C.

c) Hvor stort er volumenet af den dannese mængde CO(g), idet trykket er 1,018 bar, og temperaturen er 525 grader. A

d) bestem massen af den mængde C, der er tilbage efter endt reaktion.

tak igen

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2016 af alpt (Slettet)

n(\mathrm{FeO})=\frac{m}{M}=\frac{100\ \mathrm{g}}{71.8\ \mathrm{g/mol}}=\mathrm{1.39\ mol}

n(\mathrm{C})=\frac{m}{M}=\frac{50\ \mathrm{g}}{12,0\ \mathrm{g/mol}}=\mathrm{4.16\ mol}

Altså er de tydeligvis ikke ækvivalente. Da der er mindst jern(II)oxid til stede, angiver denne hvor meget CO, som dannes. FeO og CO reagerer ifølge dit reaktionsskema i forholdet 1:1

n(\mathrm{CO})=n(\mathrm{FeO})=\mathrm{1.39\ mol}

m(\mathrm{CO})=nm=\mathrm{1.39\ mol}\cdot\mathrm{28.0\ g/mol}=\mathrm{39.0\ g}

I C'eren anvendes idealgasloven

pV=nRT\Leftrightarrow{} V = \frac{nRT}{p} = \frac{\mathrm{1,39\ mol\cdot (525 + 273,15) K\cdot 8.314 \frac{bar\cdot L}{mol\cdot K})}}{\mathrm{1.018\ bar}}=\mathrm{90.7\ L}

I d'eren finder du den tilbageværende stofmængde og udregner massen

n(\mathrm{C})_\text{tilbage}=n(\mathrm{C})-n(\mathrm{C})_\text{reageret}=\mathrm{4.16\ mol-1.39\ mol}=\mathrm{2.77\ mol}

m=\mathrm{2.77\ mol\cdot 12,0\ g/mol}=\mathrm{33.3\ g}

Svar #2
26. marts 2016 af LailaAriana

Jeg forstår ikke det resultat du har fået i C'eren, hvordan kan det give 90,7L?

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2016 af alpt (Slettet)

Måske har jeg regnet forkert. Du kan vel se i min udregning, hvor vi gør noget forskelligt.

Det skal forøvrigt være 0,08314 bar*L/(mol*K), hvilket også er det jeg har regnet med for at få resultatet 90,7 L.

Svar #4
28. marts 2016 af LailaAriana

dvs at 90,7L er det rigtige svar. 

Skriv et svar til: kemi 1

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.