Kemi

Kemiske reaktioner, hjælp til løsning:

10. april 2016 af Maria55555 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nogen der evt. har styr på hvordan man skal gribe sådanne kemiske reaktioner an?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2016 af Soeffi

Svar #2
10. april 2016 af Maria55555 (Slettet)

Facitet står der, men hvordan man kommer frem til det :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2016 af Soeffi

Hvad er spørgsmålet?

Svar #4

Hvordan man kommer frem til produkterne, altså hvad skal man fokusere på, er det ellimination, addition eller?

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. april 2016 af alpt (Slettet)

a) Er en elektrofil aromatisk substitution. 

b) Er en reduktion

c) Er en addition

d) Er en kondensation.

e) Er en substitution

Det er svært at forklare præcist hvorfor disse reaktioner forekommer, da det er ret kompliceret. Hvis du har nogle specifikke reaktioner, du gerne vil have uddybet, kan jeg godt det.

Dobbeltbindinger indgår i additionsreaktioner, hvis de ikke er aromatiske. De kan også reduceres til enkeltbindinger og oxideres til dioler.

Hvis du har halogener bundet til carbon, vil de typisk indgå i både substitutions- og eliminitionsreaktioner afhængig af omstændighederne.

Aromatiske ringe vil typisk indgå i substitutionsreaktioner.

Svar #6

Tusind tak for din hjælp! Ved du hvilken taktik man kan bruge til at gennemskue hvilke reaktioner der måske forekommer :/ ?

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. april 2016 af ChemistryIsKey

På gymnasieniveau kan jeg bestemt ikke forestille mig, at mange af disse reaktioner ligger inde for pensum. Hvis du starter på kemiuddannelsen på universitetet, får du et kursus i organisk kemi på 1. år, og først hér bliver man introduceret for de, som #5 siger, komplicerede faktorer, der ligger bag reaktionerne. Reaktionsmekanismer, katalysatorer, solventeffekter, resonans osv. osv. er nødvendigt for at kunne 'gennemskue' reaktionerne - og der er meget udenadslære.. 

Men du kan jo købe en organisk kemi bog og læse derud af hvis du har lyst :)

Skriv et svar til: Kemiske reaktioner, hjælp til løsning:

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.