Kemi

Side 2 - Syrer og baser

Svar #21
18. april 2016 af HFNU (Slettet)

Hvad vil det sige at tællerene er større end nævnerne?? og at de så er næsten fuldstændigt omdannet reaktanter? tager du udgangspunkt i dit eksempel altså:) 

Brugbart svar (0)

Svar #22
18. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

At ligevægten ligger langt mod højre betyder, at idet ligevægten indstiller sig, vil der være mere produkt, end der vil være reaktant. Her følger et eksempel. Hvis du tager udgangspunkt i eksemplet fra #19. Dette er en reaktion, der kan forekomme i vores atmosfære, da atmosfæren består overvejende af ilt og dinitrogen. Ved 25°C er ligevægtskonstanten for reaktionen: 4,4 * 10-31 (minus 31). Der må altså være ufatteligt lidt nitrogenmonoxid i atmosfæren, da ligevægtskonstanten er så lille, hvorved den største del vil befinde sig som reaktanterne dinitrogen og dioxygen. Ligevægten vil ligge langt mod venstre. Dette er også havd, vi kan observere i atmosfæren - der er stort set intet nitronmonoxid i atmosfæren. 

Det modsatte vil gøre sig gældende, hvis der f.eks. var et udslip af nitromonoxid. Her vil reaktionen i #19 være vendt om, hvorved man får en meget meget høj ligevægtskonstant. 

Svar #23

ok ja :) nu spørger jeg lige igen , for at være sikke på at jeg forstår det, så hvad betyder p i den reaktion du skriver mellem N2 og O2??

Brugbart svar (0)

Svar #24

I reaktions-/ligevægtsbrøken indgår:

Gasser med deres partialtryk (PA)

Stoffer opløst i vand med deres aktuelle koncentration ([A])

Opløsningsmiddel med deres molbrøk - denne er 1 i fortyndede opløsninger

Rent, fast eller flydende stof indgår med 1, da molbrøken er 1. 

Svar #25

aaah okay:) det tror jeg godt jeg kan forstå. Det sidste virker dog lidt svært...

Rent, fast eller flydende stof indgår med 1, da molbrøken er 1. Hvad betyder det at stoffet ingår med 1??

Brugbart svar (0)

Svar #26

Hvis du kigger på denne heterogene ligevægt, som viser disproportioneringen af manganationen:

3 MnO_4^{2-}(aq)´2H_2O(l)\rightleftharpoons 2MnO_4^{-}(aq)+MnO_2(s)+4OH^-(aq))

Kan du se, at to stoffer vil indgå med noget andet end deres koncentration i reaktionsbrøken. Du får altså den følgende reaktionsbrøk:

Y=\frac{[MnO_4]^2*1*[OH^-]^4}{[MnO_4^{2-}]^3*(x_{H_2O})^2}=\frac{[MnO_4]^2*[OH^-]^4}{[MnO_4^{2-}]^3}

Svar #27

Kan du hjælpe mig med det her?? 

CH4 (g) + 2O2 ( g) -------CO2(g)+2H2O (g) de to stoffer er i ligevægt.

Hvordan kan jeg opskrive ligevægtsudtrykket? og hvad enheden er Kc?.

Håber du får tid til lige at kigge på det.

Brugbart svar (0)

Svar #28

Man lærer mest af at prøve selv. Giv dit eget bud først. Læs evt. afsnittet om reaktionsbrøken og ligevægtskonstanten her: https://da.wikipedia.org/wiki/Kemisk_ligevægt.

Svar #29

ja det er rigtigt nok ...har bare et spørgsmål ,hvordan kan jeg lave de paranteser som en reaktionsbrøk har brug for ? hvis du forstår hvad jeg mener??? det er fordi jeg skriver på word:)) tænker du nok kender til det

Brugbart svar (0)

Svar #30

Er det de her, du tænker på: [  ] ?

Hvis du har WordMat, så kan du finde dem under ligningsfunktioner ---> parentes.

Hvis du har Mac, så kan du gøre det med genvejene: alt + 8 og alt + 9.

Jeg ved ikke, hvordan de laves udover dette. 

Svar #31

æv jeg har kun word 2016:((

Brugbart svar (0)

Svar #32

WordMat er et gratis matematikprogram, man kan downloade til sin computer(virker igennem Word). Det er et virkeligt godt program, der kan løse alt (stort set) på gymnasie niveau. 

Svar #33

Er det ikke de to stoffer gange med hinanden -CO2(g)+2H2O opløftet i 2 divideret med det andet opløftet i 2 potens.

Produkternes koncentrationer divideret med reaktanternes koncentrationer. Ved bare ikke hvad jeg skal skrive om Kc? at det er i ligevægt det er det jo ikke??

Brugbart svar (0)

Svar #34

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener. Prøv at opskrive reaktionsbrøken og læg evt. et billede  ind af det. 

Svar #35
19. april 2016 af HFNU (Slettet)

okay sådam har jeg skrevet det 

Yc =(CO2) x (H2O)/ (CH4) x(O2)2

Svar #36

Håber du kan se hvad jeg mener nu:)

Der er også en mere reaktion jeg skal skrive ligevægtsudtrykket for : 

2SO2 (g) + O2 (g) = 2SO3 (g) 

men der er der bare ikke to produkter....så jeg bliver bare lidt i tvivl der .

Svar #37

Vil du ikke godt hjælpe med den her opgave?? jeg har resultatet, men kan virkelig ikke forstå det- og jeg skal afleverer opgaven imorgen.

Opgaven er:

For overstående ligevægt er ligevægtskonstanten Kc 50 ved 450 C

I en beholder på 2,50L findes 1,76 mol hydrogen og 5,08 mol iod i ligevægt med hydrogeniod ved 450 C. Beregn stofmængden af (mol) af HI i beholderen.

Jeg ved jeg skal bruge formlen : c = n/v.

Dvs. jeg skal tage mængderne 1,76 og 5,08 og dividerer med rumfanget af beholderen som er 2,50L.

Men det jeg ikke forstår er hvorfor jeg skal tage resultaterne af stofmængderne efterfølgende og gange (x)med hinanden og med 50 også tage kvadratroden.

resultatet bliver HI = 8,46 M

8,46 M x 2,5 = 21,14 mol HI.

Brugbart svar (0)

Svar #38
19. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

#35 Ser umiddelbart rigtigt ud. Husk dog, at gasser indgår med partialtryk. 

#36 Antallet af produkter er ligegyldigt. Produkterne skal bare stå i tælleren og reaktanter i nævneren. 

#37 Jeg må indrømme, at jeg bliver lidt forvirret over din tankestrøm her. Prøv at opskrive dine beregninger og tanker (lidt mere overskueligt), og hvilken reaktion er der tale om med "For overstående ligevægt".

Svar #39

For overstående som der står i spørgsmål 37.

Det er sådan spørgsmålet er formuleret i opgaven:)) jeg synes jo også det er forvirrende:)). Jeg kan godt sende word -dokumentet til dig, hvis det kan gøre det lettere.

Du har helt ret i at jeg skal skrive alle reaktionerne op, for at du kan forstå hvad jeg mener, eller er det jo rimelig svært at hjælpe. Tror jeg er meget meget stresset, det må du altså undskylde:) Jeg prøver lige forfra at skrive hele opgaveformuleringen ned og mine spørgsmål og reaktioner.

- Allerførst står der opgave 3)

H(g) + I2 (g) -------HI2   (der er dobbeltpil mellem de to reaktioner)

For overstående ligevægt er ligevægtskonstanten Kc  =50 ved 450 C.

I en beholder 2,50L findes 1,76 mol hydrogen og 5,08 mol iod i liegvægt med hydrogeniod ved 450 C.

Jeg mener jeg skal bruge formlen C=  n/v.

c (H2) = 1,76mol 

2,5L               = 0,704 mol/L

c (I2) = 5,08

2,5L                   = 2,032 mol/L

c(HI)= √ 0,704m/l * 2,032m/l * 50 

HI = 8, 46 M

HI= 8,46m * 2,5L = 21,14 mol HI.

C= koncentrationen af stofferene.

n= stofmængderne

V= rumfanget

For at finde HI skal jeg sige : C= n/v det vil sige alle koncentrationerne 1,76 mol og 5,08 divideret med rumfanget 2,50 L. Men det jeg ikke forstår er sidste linje, altså sidste reaktion, hvorfor skal jeg tage kvadratroden af kvadratroden af koncentrationener? jeg forstår godt at jeg skal gange med 50 for det er kc(ligevægtskonstanten) (  √ 0,704m/l * 2,032m/l * 50)

Hvis du kan forklarer mig det?vil det være en stor hjælp 

Brugbart svar (0)

Svar #40
19. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Din reaktion må hedde: H2 + I2 ---2 HI       og ikke HI2

For at bestemme koncentrationen af hydrogeniodid opstiller du reaktionsbrøken og isolerer HI. Det du har er altså blot en ligning, hvor HI er isoleret fra reaktionsbrøken. Kvadratroden kommer som et resultat fra HI's koefficient. 

Der er 54 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.