Kemi

Side 3 - Syrer og baser

Svar #41
19. april 2016 af HFNU (Slettet)

Puha det er bare så lang tid siden jeg har lavet ligninger, derfor kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skal tage tage kvadratroden til sidst:( altså er det at tage kvadratroden! Det omvendte af division eller gange ?? Jeg forstår godt jeg skal for HI til st stå alene , men jeg må indrømme jeg stadig ikke forstår det med kvadratroden

Brugbart svar (0)

Svar #42
19. april 2016 af OliverHviid

Det modsatte af kvadratrødder er potenser.

Svar #43

ok så fordi at det er : 2HI så er 2 en potens og derfor skal jeg tage kvadratroden:

√0,704 * 2,032* 50  for at isolerer HI. 

Dvs. i stedet for at opløfte det i 2 potens så tager jeg kvadratroden og på den måde får jeg 2HI til at stå alene.

Brugbart svar (0)

Svar #44
19. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Koefficienterne indgår netop som potenser i reaktionsbrøken. Du har altså (HI)2 i reaktionsbrøken. Den omvendte operation af ·2 (i anden) er kvadratroden. Den er i virkeligheden \pm \sqrt{*}, men det giver ikke mening at snakke om negative koncentrationer. Se evt. her:

Kc=\frac{(HI)^2}{H_2*I_2}\Leftrightarrow (HI)^2=Kc*H_2*I_2\Leftrightarrow HI=\sqrt{Kc*H_2*I_2}

Svar #45

okay ja det kan jeg godt se:) altså mange 1000 tak for alle svar. Det har virkelig en kæmpe hjælp.

Det giver meget mere mening nu. For jeg kunne næsten forstå det hele i den reaktion , men det modsatte af potenser er kvadratroden- havde jeg glemt.

Jeg er bare virkelig ikke god til de omvendte "regneregler" hvis man kan sige det på den måde.

Den reaktion du skriver i svar 44# Altså mellem reaktionen er der en pil. Betyder pilen at det der står på den ene side , er det samme som står på den anden side??.

Vil virkelig gerne forstå det nemlig:)

Brugbart svar (0)

Svar #46

Det hedder biimplikation. Her følger beskrivelsen fra Wikipedia - jeg ved ikke, om jeg kan formulere det på en bedre måde:

I logik skrives en biimplikation

P\Leftrightarrow Q

og læses: Det er tilfældet at P hvis og kun hvis det er tilfældet at Q. Det skal således forstås at P gælder kun hvis Q gælder men samtidigt også omvendt at Q gælder kun hvis P gælder.

Operanderne P og Q siges at være ækvivalente (eller logisk ækvivalente); i matematikken betyder det at opranderne udtrykker det samme fænomen på forskellige måder.

Brugbart svar (0)

Svar #47
19. april 2016 af OliverHviid

.

Svar #48

Skaljeglavedinelektier jeg tror det er noget jeg skal læse lidt mere om.

Forstår godt din forklaring i store træk. Har selvfølgelig også lært til begrebet ækvivalens, men tror jeg roder lidt rundt med noget af det andet jeg lærer nu her med "dobbelt harpun" ? jeg ved ikke om jeg har skrevet det rigtigt:))

Brugbart svar (0)

Svar #49

Den biimplikationspil er ikke et "kemisk" tegn, men et matematisk tegn. Jeg ved ikke om, du "roder" rundt i det. 

Svar #50

:) men tror der er forskel på de to.

Har endnu et spørgsmål, hvis det er ok:)

Brugbart svar (0)

Svar #51

Der er en forskel på de to. 

Du stiller bare alle de spørgsmål, du lyster. 

Svar #52
20. april 2016 af HFNU (Slettet)

Tak :)

Opgaven er formuleret således: 

Ligevægtskonstanten Kc for ligevægten: 

H2 (g) + CO2 (g)  dobbetlpil H2O (g) + CO (g) 

har ved ved 720 C værdien 1,6.

I en beholder på 100 L findes ved 720 C    0,50 mol hydrogen og 1 mol carbondioxid i blanding med 1,50 mol vand og 2,00 mol carbonmonoxid

1. Beregn reaktionsbrøken.

2.  I hvilken retning retning forløber reaktionen?

Jeg har nu flere spørgsmål , det ene er nok lidt mærkeligt , men det er kun for at blive bedre til at kunne lave mine opgaver.

Reaktionen: H2 (g) + CO2 (g)  dobbetlpil H2O (g) + CO (g)  forstår jeg godt er i ligevægt. Der er samme antale molekyler på den ene side, som den anden. Men det jeg ikke forstår er det der står efter f.eks. H2 (g)? jeg tror nok det betyder fast stof ....men f.eks. står der også H2O (g)? hvordan kan vand være (g) i gasform i stedet for L.. 

s)=fast

(l)=flydende

(aq)=opløst i vand

(g)=gas

2. Er det rigtigt at fordi y er større end Kc forløber reaktionen mod venstre?? og hvis det er rigtigt , kan jeg så måske få det forklaret igen, hvad det helt præcis betyder.. for jeg tror simpelthen ikke jeg fatter det endnu , det med at Kc forløber mod højre eller venstre???

Brugbart svar (0)

Svar #53
20. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

1. Ligevægt har intet med antallet af molekyler på hver side at gøre. Se f.eks. på ligevægten mellem Fe3+, SCN- og FeSCN2+. To molekyler reagerer og danner et og vice versa. 

Vand kan jo findes på flere tilstandsformer: fast(is), flydende(vand) og gas(vanddamp).  

(g) betyder, at det er på gasform ligesom f.eks. vanddamp eller ilt i vores atmosfære. 

2. Jeg hjælper lige med den her opgave lidt senere(måske først i morgen), hvis det er okay. 

Svar #54
20. april 2016 af HFNU (Slettet)

yes er med nu i forhold til det med ligevægt og vand...mange mange tak igen:) vil virkelig gerne forstå 2.spørgsmål to, men desværre hjælper det ikke at læse mere, fatter det simpelthen stadig ikke.

Forrige 1 2 3 Næste

Skriv et svar til: Syrer og baser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.