Kemi

Hjælp til at forstå idealgasligningen?

25. april 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg har vedhæftet et billede hvor opgaven indgår . Jeg har nogle spørgsmål . Det første er : hvad betyder det at der står at gasserne opføre sig idealt??. Det andet er hvordan kan jeg regne rumfanget af 1,00 mol gas ved 1) f.eks ved 200 k og 1 bar??. Håber der er en det kan vise mig hvordan jeg kan regne 1 af opgaverne ? På forhånd tak
Vedhæftet fil: image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

En ideel gas er ikke noget der findes. Det er rent hypotetisk. En ideel gas består af fuldstændige identistiske partikler, der intet volumen har, som ikke virker på hinanden med intermolekylære kræfter og kun støder sammensådan, at ingen kinetisk energi går tabt (elastiske sammenstød).

Dette kan ikke lade sig gøre ude i virkeligheden, f.eks. har alle partikler et volumen, men idealgasligningen er en tilstrækkelig god tilnærmelse. 

Du udregner meget simpelt opgaverne ved blot at indsætte dine kendte værdier om stofmængden(n), temperaturen(T), trykket (P) og gaskonstanten(R). Du kan så isolere V (volumen), og du får volumen ud i enheden liter(L). Jeg beklager, at jeg ikke fik skrevet til det med kemiske ligevægte, men jeg har haft mangel på tid. 

Svar #2
25. april 2016 af HFNU (Slettet)

Okay tak :) er det rigtigt at gas-konstanten R er 1 bar? T er 200? Og n er 1 mol??

Svar #3

Hvis det er rigtigt giver : n•R•T = 1•1•200= 200 ?? Tror ikke jeg har forstået det rigtigt

Brugbart svar (0)

Svar #4

Nej gaskonstanten (R) står oplyst på dit billede. 1 bar er trykket (p). Du har glemt trykket ved din udregning. n er 1 mol, og T er 200 K. 

Svar #5

Er R så 0,0831?? Jeg ved ikke hvad p er det står der jo ikke ??

Svar #6

Undskyld p er 1 bar , blev lige lidt forvirret

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ja, R er, i dette tilfælde, 0,0831. Ja, trykket (p) er her udtrykt i bar - 1 bar. 

Svar #8

1•0,0831•200= 16,62 men har stadig svært ved at se hvordan jeg kan finde v??for hvad skal jeg gøre med de 1 bar (p)

Svar #9

Skal jeg dividerer med 16,62 på begge sider af ligehedstegnet?

Brugbart svar (0)

Svar #10

p*V=n*R*T\Leftrightarrow V=\frac{n*R*T}{p}=\frac{1*0,0831*200}{1}=16,62

Svar #11

Ok er med nu du dividerer med p, så får finder man v. Tak .

Har lige et spørgsmål mere så ved næste opgave, hvor der står:

b) 200k og 2 bar

1* 0,0831*200=     8,31

2

Brugbart svar (0)

Svar #12

Ja, det ser rigtigt nok ud. Bare indsæt og isoler.

Svar #13

Mange tak...nu ved jeg hvordan man skal lave regne ligningen ud, men det jeg ikke helt forstår er , når man skal finde V(rumfanget) vil det så være rigtigt at angive det i cm3?

Så det er 8,31 cm3

Brugbart svar (0)

Svar #14

Du får dit volumen ud i enheden liter (L). Jeg ved ikke, om det vil være mere rigtigt at omregne det, men SI-enheden er kubikmeter. 8,31 L svarer forresten til 8310 cm3

Svar #15

Ja jeg har også lige kigget på min formelsamling hvor der står overfor V: Volumen(Rumfang) L(gas, væske) hvordan kan det gas egntlig udkommer i liter? jeg tror jeg bliver helt forevirret nu:)

Brugbart svar (0)

Svar #16
26. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror, det ville være en god ide at læse lidt op på, hvad gasser er, og hvad rumfang er. Du kan ud fra gaskonstanten se, hvilken enhed volumen skal have. 

Svar #17
26. april 2016 af HFNU (Slettet)

Ja ...altså jeg har læst lidt på hvad gasser er, det starter hele kap. med , som egentlig ikke er vores lektier, men jo jeg vil gerne læse lidt mere og undersøge, for jeg er igang med at læse de sidste 2 kap som jeg havde lektier i sidst.

Men gaskonstanten ved jeg bare er R , ved kun at det skal være L nu fordi jeg har kigget i min formelsamling, men ellers synes jeg ikke det står sådan lige til i bogen:( desværre.

Men mange tak for hjælpen

Skriv et svar til: Hjælp til at forstå idealgasligningen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.