Fysik

Fysik A - skrå kast

08. maj 2016 af johnathan (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

jeg sidder og kæmper med en opgave (har vedhæftet et billede).

Jeg har løsningen for den første del af opgaven, desværre uden mellemregninger :( og kan ikke huske hvordan løste jeg den.

Opgaven:

'En adventure pige ønsker at springe ud fra en klippe og ned i vandet. Pigen vil tage tilløb på den vandrette del af klippen og springe idet hun når det sted på klippen, hvor den begynder at blive skrå. Hun skal springe strækningen s=2,6m i vandret retning for at ramme vandet. Pigen springer fra højden h=8,3

a) Antag at adventure pigen springer vandret og beregn tiden det tager hende at nå vandet.

b) Vis ved beregning at pigen mindst skal springe med farten 7,2km/h for ikke at ramme den skrå del af klippen ned mod vandet, forudsat at pigen springer vandret.

så har jeg løsningen for delen a) --> y(t)= -1/2 g * tv0 *sinα * t = -h  <=> -1/2 * 9,82 * t2 * (18000 / 3600) *t = -8,3  

jeg kan desværre ikke huske hvor de 18000/3600 kom fra (?) Kan nogen hjælpe mig?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2016 af Soeffi

#0.

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. maj 2016 af mathon

Lodret faldtid
                                                          t=\sqrt{\frac{(8{,}3\; m)\cdot 2}{9{,}82\; \tfrac{m}{s^2}}}=1{,}30\; s

I den tid skal hun nå 2,6 m ud,
hvilket kræver den vandrette
minimumsfart:

v_{ min}=\frac{2{,}6\; m}{1{,}30\; s}=2\; \tfrac{m}{s}=7{,}2\; \tfrac{km}{h}           

Svar #3
08. maj 2016 af johnathan (Slettet)

Lodret faldtid
                                                          t=\sqrt{\frac{(8{,}3\; m)\cdot 2}{9{,}82\; \tfrac{m}{s^2}}}=1{,}30\; s

I den tid skal hun nå 2,6 m ud,
hvilket kræver minimumsfarten

v_{ min}=\frac{2{,}6\; m}{1{,}30\; s}=2\; \tfrac{m}{s}=7{,}2\; \tfrac{km}{h}           

når du regner lodret faldtid hvilken formel bruger du?

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2016 af Soeffi

#0.

a) Den lodrette bevægelse nedad har stedfunktionen:

y(t)=-\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2+h

Hun starter fra y(0) = h og nærmer sig vandoverfladen, som har y(t) = 0. Sættes y(t) = 0, får man:

0=-\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2+h\Rightarrow t= \sqrt{\frac{2 \cdot h}{g}}=\sqrt{\frac{2 \cdot 8,3\;m}{9,82\;m/ sek^{2}}}=\underline{\underline{1,30\;sek}}

b) Hendes bevægelse vandret har stedfunktionen:

x(t)=v_0\cdot t

hvor v0 er starthastigheden. Hun starter fra punktet x(0) = 0 og efter 1,30 sek. rammer hun vandet 2,6 meter fra, hvor hun startede i vandret retning. Dvs.: 

\\x(1,30\;sek)=s\Rightarrow v_0\cdot 1,30\;sek=s\Rightarrow v_0=\frac{2,6\;m}{1,30\;sek}=\\\;\\2,00\;m/sek= 2,00\;(0,001\;km)/(\frac{1}{3600}\;time)=\underline{\underline{7,2\;km/time}}

Svar #5
08. maj 2016 af johnathan (Slettet)

Mange tak.

jeg har prøvet og lavet opgave c uden hjælp men er ikke sikker på om det er rigtigt.

"Adventure pige springer i stedet med en hastighed, der har størrelsen 18km/h og retning 15º over vandret"

c) beregn hendes afstand til klippen når hun rammer vandet.

Jeg fik 8,1m.  Først fandt jeg ymax og x(t) i toppunktet, så t i y(t) og t i x(t), lagde dem sammen og fandt x(t) men jeg tror der findes en mere simpel måde at løse den vil bare lige høre om det lyder rigtigt??

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. maj 2016 af Soeffi

#5 "Adventure pige springer i stedet med en hastighed, der har størrelsen 18km/h og retning 15º over vandret" c) beregn hendes afstand til klippen når hun rammer vandet.

Først beregnes komposanterne i x og y retningen. Fremad henholdsvis opad er positive retninger. km/h omregnes til m/s ved at dividere med 3,6.

Nedslagstidspunktet findes ud fra y(t). Tidspunktet indsættes i x(t).

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. maj 2016 af mathon

c)
            y=-\frac{g}{2{v_0}^2\cdot \cos^2(\alpha )}x^2+\tan(\alpha )x+8{,}3=0\; \; \; \; \; x\neq 0

0=-\frac{9{,}82}{2\cdot {5}^2\cdot \cos^2(15^\circ )}x^2+\tan(15^\circ )x+8{,}3

x=6{,}94794

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. maj 2016 af mette48 (Slettet)

h=½gt2

indsæt h=8,3 og g=9,82 og isoler t

Vandret bevægelse er 2,6 m på t sek

v=2,6/t    angives i  m/s

indsæt den værdi for t du fandt i opgave a

v  m/s =  v*60*60/1000 km/t

Skriv et svar til: Fysik A - skrå kast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.