Kemi

Reaktion eksamen

05. juni 2016 af sofieoolsson (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej er der en der vil se om jeg har lavet reaktionen rigtigt, og hjælpe mig med at forstå?

Pb(NO3)2+K2SO4 --> PbSO4+K2(NO3)2

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2016 af mathon

Pb(NO3)+  K2SO4  -->  PbSO4 + 2KNO3

Svar #2
05. juni 2016 af sofieoolsson (Slettet)

Tak for hurtigt svar. Vil man sige at 3*2 NO = 6NO og man derfor på den anden side siger 2K og 2*3NO = 6NO så det stemmer

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2016 af alpt (Slettet)

Forståelsesmæssigt er der ikke forskel på 2KNO3 og K2(NO3)2. Ioner danner en gentagende struktur, så om man navngiver den ud fra et lille udsnit (KNO3) eller et større udsnit (K2(NO3)2), gør ikke at det kan forveksles med en anden ionforbindelse.

Dog er det forkert at kalde stoffet K2(NO3)2, da man har vedtaget altid at navngive ioner mest simpelt. Lidt ligesom det hedder H2O og ikke O2H

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2016 af JulieW99

Lidt ligesom det hedder H2O og ikke O2H

Der er væsentlig forskel på H2O og O2H. I H2O har du 2H og 1O, imens du i den anden har 2O og 1H. Dette er noget bøvl! De små indekstal efter bogstavet angiver, hvor mange du har af den givne forbindelse eller atom.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juni 2016 af alpt (Slettet)

Ups. Jeg mente OH2. Det var en sjuskefejl.

Med molekyler er der en forskel på H2O og H4O2, men med ioner kan du ikke læse K2(NO3)2 som andet end 2x kaliumnitrat, omend det ikke er det korrekte navn.

2KNO3 betyder ikke at du har to par bestående af et kaliumatom, der er bundet til en nitration. Det betyder at du har en gentagende struktur bestående af fire ioner, som alle er bundet til hinanden.

I andre stoffaser optræder ionerne heller ikke i par, så det at vi opskriver dem på den måde er udelukkende en navngivningskonvention.

Skriv et svar til: Reaktion eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.